Някои хора дори се обаждат, за да поискат странни справки – като часа или времето

Всяко второ обаждане на телефон 112 е за неспешен случай. Така наречените нерегламентирани обаждания включват всичко – от фалшиви сигнали, през детски шеги и джобни набирания. Някои хора дори се обаждат, за да поискат странни справки – като часа, времето и разписанието на влаковете.


Операторите в центъра приемат средно 1000 - 2000 сигнала дневно. Най-тежкият спомен, който те още съпреживяват е катастрофата на „Цариградско шосе”, при която имаше и загинали. Винаги обаче се помни и онзи случай, в който наистина си помогнал на някой.


„Една родилка пътуваше от квартал „Левски”, мъжът й я беше качил в автомобила, караха към „Шейново” и той се обажда, че жената вече ражда и че ще минава на червено. Обадихме се на СДВР. Дадоха му зелена вълна да не го спират и бебето почти беше излязло и се роди в двора на „Шейново”. И след това благодариха хората”, споделя Албена Иванова, ръководител на смяна в районен Център 112 –София.

 


През миналата година на тел. 112 е имало над 5 милиона обаждания, от които по-малко от половината са реални сигнали, а още по-малко са били спешни. Всички останали са нерегламентирани.


„Различни видове грешки, грешно набиране, шеги, обиди, агресивно поведение, обаждане от психично болни”, обяснява директорът на дирекция „Национална система 112” Стоян Граматиков.


Има дори и парадоксални случаи. Един от тях е от преди години, но още се помни като „лъжливото овчарче”. Една жена всеки ден звъняла със сигнал за пожар, но такъв нямало. Операторите я научили и спрели да проверяват сигналите й. След време назначили нови оператори, които не знаели за това.


И едно от повикванията попада при такъв човек, който приема сигнал за пожар. Пожарната го приема, отреагира, отива на мястото и там действително имаше пожар”, спомня си Стоян Граматиков.


Сигналите към пожарната са най-малко, в сравнение с тези към спешна помощ и полицията. Най-често хората сигнализират за кражби, нарушаване на обществения ред, катастрофи, прилошавания и много други. В пожарната получават най-много лъжливи сигнали в големите градове, през уикендите и вечер.  


„Като в събота вечер се бележи един пик на обажданията към 23 часа, 22-23 часа”, разяснява Тошко Бързилов от ГД „Пожарна безопасност и защита на населението”.


Лъжливите повиквания обаче изразходват много ресурс, което забавя реагирането при реалните, спешните случаи.


Повече по темата гледайте във видеото.