Това показват данните от проучване на БТПП, изготвено по поръчка на Нова
Повече от половината фирми в България няма да дават бонуси за Великден. Това показват данните от проучване на Българската търговско-промишлена палата, изготвено по поръчка на Нова телевизия.
Едва 43% от шефовете ще бъдат щедри преди Великден. Почти всеки от тях ще даде пари. Всеки десети шеф е подготвил ваучер за празника. А за хората, които очакват пари, нека се настроят за 200 лева отгоре (61%), всеки трети пък възнамерява да даде повече.
В строителната фирма на Иван Чапов великденски бонуси ще има. „Такава е традицията. Хората около Великден и Нова Година чакат бонуси, което е нормално за нашата фирма”, обясни той. Чапов ще даде на всички свои работници пари, но признава, че се е случвало вместо определена сума да им дава по едно агне от своята ферма. „Това е стимул за нас служителите”, изтъкна Боряна Чапкънова, която работи във фирмата на Иван Чапов.
Близо две трети от фирмите, които ще подпомогнат служителите си за празника, ще постъпят като Иван и ще дадат бонуси на всички. 40 % пък ще награждават избрани работници. И все пак щедрите работодатели все още са малцинство. Експертите не са изненадани. Според тях най-трудните времена за икономиката вече са отминали, но ефектът върху фирмите трябва да се очаква след време.
„Няма работодател, който не иска да стимулира своите работници, но той се простира в това, което позволяват неговите икономически резултати”, коментира председателят на БТПП Цветан Симеонов.
Проучването показва още, че някои от фирмите дават бонуси, но не за празник – а за положен труд и по-високи постижения. Експертите не се наемат да прогнозират кога фирмите ще станат по-щедри.