Какво се случва под улиците на София?

 

Как изглежда метрото отвътре? Ще ви разходим не по улиците на София, а под тях. Близо 40% от най-новото разширение между станциите „Джеймс Баучер“ и бъдещата „Витоша“ вече е готово. Работниците изкопават по около 3 метра на ден. В тунелите досега не е влизала телевизионна камера. Николай Василковски и Станислав Илиев ще ни разходят из подземните коридори.


На пръв поглед зад металните огради човек се стряска от калния и прашен строителен хаос. Всяко движение на тунелопробивните машини обаче е изчислено до сантиметър и до секунда. Особено под земята, където багерите и камионите се разминават трудно.


Влизайки тук, повечето от нас ще предположат, че тунелите се копаят от онази къртица, която преди време издълба части от първи и втори метродиаметър. Тъй като трасето в този участък е не повече от 1,3 километра, закупуването на големия звяр се оказва нерентабилно.


„Копае се с багери, които са по-различни от тези, които се виждат на повърхността, но все пак са багери. Слагат се метални рамки и след това – пръскан бетон с този робот”, разказва инж. Ангел Джоргов, есперт „Инвеститорски контрол“ в „Метрополитен“.


На инженерния език на Ангел, който вече няколко години отговаря за строителството на отделни участъци от метромрежата, това се нарича „нов австрийски тунелопробивен метод“.


Виждаме машина, която набива 12-метровите метални тръби. Така че по тях впоследствие да бъде инжектиран бетон и цялата конструкция да се укрепи, преди да се изнесе земната маса.
Копае се от двете страни на подземния участък. Всеки от екипите изкопава средно по метър и половина на ден. Подземната среща на багерите и работниците е планирана до края на този месец. А междувременно в южния край на разширението скоро ще гради още една мегаструктура – станция „Витоша“.


Така изглежда една от най-големите станции, строени за софийското метро. Това е нейният край. Зад него има около 30-40 метра земна маса, която все още не е прокопана, за да свърже станцията с тунела. Стените и покрива на съоръжението са готови. Частично е изградено и дъното.


„Както виждате, вече работим по вътрешните конструкции на метрото. Там, където след една година ще има пътници, вече са готови перонните плочи”, обяснява инж. Ангел Джоргов, есперт „Инвеститорски контрол“ в „Метрополитен“.


Точно след една година новият тунел и станцията трябва да поемат своя дял от софийския пътникопоток. Очаква се над 25 000 души да се възползват от поредното разширение на метромрежата. Цената на километър подземен път е 16 милиона лева. За да се спазят сроковете, по проекта работят близо 150 души. В тунелите работата е с 24-часов цикъл, а по станцията се строи на две смени. На повърхността пък вече се оформя новият облик на булевард „Черни връх“  -  с по три ленти в посока.


„Сега се надяваме на първи септември целият булевард с кръстовището със „Сребърна“ да пуснем движението в пълния му габарит”, казва инж. Ангел Джоргов, есперт „Инвеститорски контрол“ в „Метрополитен“.


За мащабите на страната софийското метро е една от забележителните мегаструктури. В момента са построени 36 километра линии и 31 метростанции. Всеки ден близо 400 000 софиянци потъват под земята, за да излязат до своето училище или до работно място. С своя пълен капацитет след години мрежата ще порасне двойно и ще облекчи трафика в столицата с над 1 милион пътници дневно.


Повече по темата гледайте във видеото.