Специалистите сравняват генната мрежа с футболен отбор

Учени откриха гените, които правят хората интелигентни и са убедени, че благодарение на това откритие гените могат да бъдат подложени на манипулация за повишаване интелигентността на дадения индивид, информира БГНЕС.

Специалистите бяха убедени в продължение на известно време, че интелектът е наследствен. В някои изследвания се твърдеше, че до 75% от коефициента на интелигентност е генетичен, а останалата част се оформя от заобикалящите личността фактори като обучение или приятелски групи. Досега никой не беше в състояние точно да посочи на кои гени се дължи по-добрата палет, внимание, скорост на обработване на информация и различни други умения.

Още по темата

Сега екип от Лондонския имперски колеж откриха две мрежи от гени, които определят дали хората са интелигентни, или не толкова умни. Специалистите сравняват генната мрежа с футболен отбор. Когато всички играчи са на правилните позиции, мозъкът функционира оптимално, което води до яснота на мисълта и до това, което имаме предвид като бързина и хитрост. Но ако гените мутират или не са подредени по правилния начин, може да се стигне до тъпота на мислене, или дори сериозни нарушения на когнитивните функции.

Учените са на мнение, че трябва да съществува възможност за „майсторска настройка“ на мрежите и ако успеят да открият начин това да бъде правено, те биха били в състояние „да превключат“ мозъка на интелигентна вълна.

„Досега знаехме, че гените играят главна роля за интелигентността, но не знаехме кои точно гени са отговорни за това. Това изследване изолира някои гени, играещи роля за човешката интелигентност и как те взаимодействат помежду си. Това, което е въодушевящо в случая е, че гените, които ние открихме, се поддават на общо регулиране“, е оценката на д-р Майкъл Джонсън, водещ екипа, извършил изследването за имперския колеж.

Шефът на екипа допълва, че вероятно е възможно да се работи върху тези гени за модифициране на интелигентността, но това засега е само теоретична възможност.

В изследването, публикувано в списание "Nature Neuroscience", екипът от изследователи е обработил случаи на човешки мозък на пациенти, на които е била извършена неврохирургия поради епилепсия. Те били сравнение с данни от здрави хора. После били направени различни сравнителни анализи с цел да бъдат идентифицирани генетичните мрежи, влияещи върху здравите познавателни способности на човека.

Забележителното е, че те установили, че някои от същите гени, които влияят на човешкия интелект при здрави хора, били същите, които причиняват нарушен когнитивни способности и епилепсия, когато мутират. Тези мрежи учените кръстили M1 и M3.