Доверието в споделената икономика у нас расте

Все по-голям е делът на споделената икономика както в световен мащаб, така и у нас. Изследване на PricewaterhouseCoopers показва, че той ще нараства с двуцифрени проценти през следващите 10 -15 години и през 2025-а се очаква да заеме около 50% от световния брутен вътрешен продукт.

Според глобален доклад на Nielsen българите са на седмо място в света по склонност на населението да споделя притежанията си (водени само от Китай, Индонезия, Словения, Филипините, Тайланд и Мексико). 

Към момента транспортът е една от развитите области на споделената икономика у нас. Освен позитивните законосъобразни примери, българите се възползват и бързо усвояват и тези в сивия сектор, въпреки усилията на държавата да наложи контрол. От социалната практика на размяна на билетчета за градски транспорт и относително свободните възможности за пътуване на стоп, до огромния интерес към платформи и групи в социалните мрежи за споделено пътуване.

Оптимизираното използване на дълготрайните активи в споделената икономика намира проявление и при бизнеса с жилища. Според последните данни на Евростат 85% от населението у нас живее в собствен дом - това са общо около 3,9 милиона жилища. Днес класическата представа за квартира или хотел се измества от алтернативата на споделеното ползване на стая или апартамент.

Голяма част от споделената икономика в страната е размяната на стоки, при която непотребното за един е полезно за друг. Традиционни у нас остават борсите за книги и учебници. В последно време бурно развитие бележат мобилните приложения, сайтовете и групите в социалните мрежи за покупка и продажба на дрехи и аксесоари. Друг предпочитан начин за споделяне и продажба на неизползвани вещи са сайтовете за безплатни обяви.

Сред новите сектори на споделената икономика се нарежда споделянето на производствени активи. Любопитен пример е и тепърва развиващата се практика „Office Surfing”, в която различни компании или безвъзмездно освобождават място за временно ползване в офиса си за различни професионалисти с цел културен обмен в работно време. 

Желанието за здравословно хранене с качествени продукти от проверени източници вдъхнови създаването и финансирането на принципа на кооперативи на различни фермерски пазари.

В сферата на услугите добра реализация намират образователните сайтове за споделяне на интерактивни видео уроци, подготвяни от професионални специалисти и педагози. Съществува и услугата „училищен абонамент“, чрез която много български училища в чужбина могат да получават учебния материал директно в класните стаи.