Потребителски организации излязоха с предложение: по 20 лева на всеки 12 часа без топло

Глоби и промени в работата на „Топлофикация - София”, заради голямата авария, която остави стотици хиляди хора без парно и топла вода. Това обещаха от Енергийния регулатор. Има ли вече яснота, какви компенсации ще получат абонатите, останали на студено?

Извънреден отчет за 6000 сгради в столицата. Така според „Топлофикация” всеки един от клиентите им може да бъде спокоен, че всеки един час без отопление ще бъде записан и в клиентът ще получи подобаваща компенсация. Каква е обаче тя – още не знаем, защото дружеството твърди, че още работи по методиката, която трябва да бъде приложена в случая. Потребителски организации обаче излязоха с предложение – за всеки 12 часа на студено, да бъдем компенсирани с 20 лева от сметката си.

По темата

Студът в радиаторите вече е в миналото. Сега наред е въпросът - каква ще е сметката и кой ще я плати.

„Когато стана аварията, 12 часа не сме имали топла вода и парно. Очакваме да получи компенсация, но…”, коментира Йорданка Добрева, жител на квартал „Изгрев” в София.

Това „Но” се оказват общите условия на „Топлофикация”, според които компенсации се полагат на тези, които са студували повече от 48 часа.

Кой колко е ползвал в дните на аварията – отговорите дружеството смята да разбере от абонатната станция. Извънредно и безплатно – „Топлофикация” снема показанията от 5700 абонатни станции, захранвани от ТЕЦ-София Изток.

Данните в абонатната станция се пазят 36 месеца назад.

„Целта е да бъдем максимално коректни, за да не остане никакво съмнение в нашите клиенти”, коментира Елизабет Павлова, говорител на „Топлофикация София”.

Само че такова – оказва се, няма да има за тези, които студуваха в столичните квартали „Люлин” и „Надежда”.

„За тези хора няма да има компенсация, тъй като общите условия казват, че тогава, когато Топлофикация София успее да отстрани аварията в рамките на 48 часа, не се дължи компенсация към клиентите. А ние успяхме да отстраним авариите там за десетина часа”, добавя Елизабет Павлова, говорител на „Топлофикация София”.

И докато радиаторите в града изстиват, телефоните в потребителските организации буквално прегряват. Нито потребителите, нито експертите по техните права са съгласни с тези правила. И предлагат промяна.

„Да бъде фиксирана сума и да бъде еднаква за всички – не само след първите 48 часа, а за целия период, в който услугата не е била получавана”, казва Венета Пейчева от Асоциация „Активни потребители”.

Например – 20 лева на всеки 12 часа без топло, които после да бъдат приспаднати от месечната сметка. Идеята е обезщетението да се начислява автоматично, без да е нужно да подаваме заявление за това. Енергийният регулатор обмисля сериозно тези предложения.

„В момента за отнемане на лиценз не може да се говори, но за глоби на „Топлофикация”, при положение че не са си изпълнили точно лицензионни дейности, може да се стигне и до глоби”, на мнение е Евгения Харитонова от Комисията за енергийно и водно регулиране.

Какъв ще е техният размер – предстои да разберем. 

Повече по темата гледайте във видеото.