Текущият контрол на качеството на материалите на пътя до Своге не е бил задължение на пътната агенция

Текущият контрол на пробите от асфалта при Своге не е бил задължение на пътната агенция, а на чужда инженерна компания, тъй като ремонтът е бил с европейско финансиране. Това уточни председателят на агенцията инж. Светослав Глосов в студиото на "Здравей, България". Инженер Глосов гарантира, че с днешна дата е изследван целия ремонтиран път и не са открити проблеми извън смъртоносния 670-метров участък. В петък започва преасфалтирането му, а от държаваната агенция призовават шофьорите да карат по правилата.

В момента се извършва одит на всички пътища в страната и резултатите ще бъдат готови и обобщени до средата на септември. Проверката е по разпореждане на подалият оставка регионален министър Николай Нанков. Причина за проверката е катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души.

Депутатите обсъждат спешни мерки срещу инцидентите с автобуси

От началото на следващата седмица започва инспекция на целия път в Искърското дефиле от лицензирани одитори по пътна безопасност.   След трагедията в Своге възникна въпросът дали пътищата у нас се строят с по-евтини материали и без контрол. „Пътищата се строят с асвалтови смеси, които са с одобрени рецепти, като преди да бъдат положени на пътя настилките задължително се изпитват в акредитирани лаборатории”, обясни шефът на АПИ.

"След катастрофата от настилката на ремонтирания преди близо 5 години участък са взети допълнителни проби. Причината са множеството сигнали, полечени за трасето. „Наистина в един сравнително малък участък има проблем – приетата рецепта за асфалтовата смес не е била изпълнена така, както е трябвало да бъде според документацията”, допълни Глосов.

Тъй като пътят се строи по договор по ФИДИК  (международна система за организация на строителния процес), ангажимент на фирмата–инженер на проекта е да изпита материалите и да проведе целия контрол по време на строителството. Затова не са били взети проби от акредитираната лаборатория на АПИ. Държавната лаборатория е измерила колко е равна поставената настилка непосредствено преди приемането на ремонтирания участък.

Институтът за пътна безопасност: Катастрофата при Своге можеше да се предотврати

Глосов коментира и спряна от Николай Нанков обществена поръчка за закупуване на високопроходими автомобили за пътната агенция на стойност 1,3 млн. лева. Повечето от автомобилите са за областните пътни управления, но две от колите са за централното управление – джипове на стойност 220 хил. лева с ДДС.

„Централното ръководство на агенцията не стои само в София, напротив, реагира 24 часа в денонощието в зимни и планински условия – навсякъде, където е необходимо. Когато има проблеми през зимата заради снегонавявания, все пак трябва да се стигне до тези места, за да се направи съответната организация”, обясни Светослав Глосов.

На въпроса защо е спряна обществената поръчка, ръководителят на АПИ отговори, че са допуснали грешка, като не са съгласували момента на обявяване на процедурата.

 

Вижте още във видеото

ВСИЧКО ЗА ТРАГИЧНИЯ ИНЦИДЕНТ ЧЕТЕТЕ ТУК

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.