Колко независими са независмите пътни одитори?
Излязоха първи данни от дългоочакваната инспекция на пътя София-Своге, назначена след смъртоносната катастрофа с 19 загинали. Изводите - трудно видими знаци, опасни мантинели, опасни внезапни стеснения. Това потвърди един от назначените експерти Румен Миланов след проверка на NOVA по пътя.
Оказва се обаче, че до този момент ремонтираният участък не е минавал независим одит по пътна безопасност. Такъв одит не са минавали и повечето пътища у нас. Причината - липсата на задължаващ закон.
Почина още една жена след катастрофата с автобус край Своге
Екип на NOVА заедно със сертифициран одитор по пътна безопасност провери шосето преди завоя, на който се случи жестоката катастрофа. Експертът поиска анонимност, за да не се конфронтира с колегите си от инспекцията на пътя, назначена след катастрофата.
Той установи, че разстоянието от земята до долната част на знака е по-малко от необходимото. Така поставени, тези знаци са изключително опасни, защото не могат да бъдат видени. Целият път до Своге е осеян с подобни ниски знаци, показва съвместната обиколка с одитора. Други не отговарят на изискванията за размер на табела – по-малки са от указаните в наредбите. По пътя има и опасни стеснения на платното при мостове без предварителни указания с табели. По думите на одитора фирмата изпълнител на пътя отговаря за пътните маркировки и знаците.
Институциите си прехвърлят вината за трагедията край Своге
Проблемите потвърждава и Румен Миланов - един от сертифицираните одитори по пътна безопасност, които след катастрофата заедно с инспектори от Агенция пътна инфраструктура проверяват ремонтираното шосе до Своге.
От "Трейс" - фирмата строител на пътя, отговориха пред NOVA, че са изградили всичко според зададения проект и комисия от над 20 души от различни държавни органи е приела отсечката.
"Трейс груп": Ремонтът на шосето край Своге е изпълнен качествено
Сертифицирани одитори по пътна безопасност обаче инспектират пътя едва сега – 2 години след приемането му от АПИ и след смъртоносното произшествие. Всъщност почти всички пътища от републиканската мрежа не са минали независим одит за безопасност - нито при проектиране, нито при приемане в експлоатация. Законът го задължава само за пътища от трансевропейската пътна мрежа. За останалите се разчита само на строителнен надзор, ДНСК и инспекторите на пътната агенция, които обаче не са достатъчни по критериите за безопасност, твърдят хората от бранша.
Според одитора, пожелал анонимност, наредбите се пишат от работни групи с участието на тесен кръг експерти по безопасност, които обучават и представляват одиторите в браншова асоциация. Обучението става в катедра "Пътища" при университета по архитектура, строителство и геодезия с ръководител професор Николай Михайлов – шефът на надзорния съвет на пътните строители от фирма "Трейс". И се провежда от Румен Миланов.
"Проф. Михайлов няма нищо общо с одиторите. Това че, е от катедрата, какво ги прави зависими? Вторият въпрос – за зависими и незасивими. Значи, тоя процес е социален в целия свят – кой зависим, кой е независим. Значи, сигурно зависим е и американският президент и някои други", коментира Миланов.
От "Трейс" също отговарят, че специалността на Михайлов е различна и няма общо с одиторите. Браншовата асоциация, в която членуват обучените одитори, обаче е с председател, който също е шеф на строителен бизнес – Николай Иванов. Холдинги с негово участие изграждат мантинелите за голям брой пътища в страната.
Одиторът, пожелал анонимност, разказва как е постъпил в асоциацията: "Когато завършихме курса, той каза: "А сега ви каня в съседната зала, в БАПБ да членувате". Само че асоциацията на Иванов е НПО и, питаме се всички, редно ли е една НПО да е свързана с фирма по ТЗ? Утре тия одитори ще му одитират мантинелите - това си е вид конфликт на интереси. Те ни водят в хотели. Два дни да спим, къпят ни. Разни дребни благини, които ти дават удобства, вместо да тръгнеш да се бориш и да връщаш на одити и инспекции. Това ти е една малка кошарка със зоб храна", посочва той.
Възможно ли е одитор да си затвори очите за опасни мантинели? Търсим позицията на председателя на Браншова асоциация „Пътна Безопасност” Никоилай Иванов
"Аз мисля, че – да не кажа всички, одиторите са напълно независими. Те се занимават през останалото си време с проектиране, с подобна дейност, тоест, не мисля, че някой от тях е обвързан с фирма", смята той.
"Тези хора влизат в работни групи с регионалното министерство и се решава да се избират за одити не кого да е, а т.нар. водещ одитор - одитор, който трябва да има 3 одита. После същият този с трите одита си набира колектив, какъвто той си поиска. И става един тесен кръг хора, които получават задание да одитират. От тези 65 одитора 50 човека не сме видели и един одит от 2012 до сега", коментира на свой ред експертът, запазил анонимност.
Независимите одити на пътища се възлагат с обществена поръчка от Агенция пътна инфраструктура, а броят им от 2013-а насам е едва 15 на обща стойност 157 000 лв без ДДС, сочат поисканите от нас данни на агенцията. Спечелилите ги одитори са общо 17 на брой, повечето с по няколко поръчки, групирани в различни конфигурации по заданията. Според Николай Иванов всеки от тях има равен старт.
Зависят ли сертифицираните одитори за пътна безопасност от строителни фирми, одобряват ли безпристрастно обектите им, могат ли да бъдат причина за смъртта по пътищата ни? Защо по идея независимите пътни одити в страната са толкова малко и законът не задължава възлагането им по цялата мрежа? Отговори гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.