Размяната на документи ще е само по електронен път

Край на хартията в администрацията. От днес институциите ще общуват помежду си само електронно.

Над 700 администрации вече разменят информация, както приляга на 21 век – електронно. Прогнозата е, че електронният обмен на документи ще доведе до 6-кратно увеличение на ефективността на административния обмен. Очаква се годишно да бъдат спестявани повече от 100 тона хартия.

Досега пътят на документацията минаваше от ръка на ръка, от гише до деловодство и от ведомство до друго ведомство. Сега ситуацията ще се промени. Очакваните резултати – по-бърза услуга и за гражданите, и за държавата.

„Когато постъпят в СО документи и те трябва да отидат в друго министерство това ставаше на хартиен носител чрез пощенски оператор, което отнемаше между 2 и 5 дни”, обясни Венера Милова – директор на Административна дирекция, Столичната община.

 „Това е една малка революция. Всеки един документ, който е подписан и изпратен е проследим в реално време”, обясни вицепремиерът Томислав Дончев, чийто ресор е електронното управление.

Държавата ще пести не само време, а и пари. Икономиите ще идват от печатни консумативи, куриерски услуги, а скоро и от заплати.

Прекратиха поръчката за електронната здравна система

„Според мен известни съкращения трябва да има. След електронизацията човекочасовете, в които хората трябва да работят с документи намаляват, което означава, че част от служителите ще са по-малко натоварени”, коментира Дончев.

Считано от днес държавата тръгва към 21 век, така целия този архив ще трябва да мине своя път до държавния хибриден облак.

Според експерти по киберсигурност парите, които държавата ще спести от обмен на информация, трябва да се насочат за сигурност на регистрите.

Ще можем да контролираме как институциите използват личните ни данни

„Концентрираме документите в една единствена точка, която ако бъде компрометирана, ще компрометираме всичко наведнъж, ако това се мултиплицира ще стане като с търговския регистър, но всичко наведнъж. Смятам, че каквито и да са специалистите, с които държавата разполага те са далеч от най-добрите в страната, а трябва да са точно най-добрите”, казва експертът по киберсигурност Спас Иванов.

А за да не се стигне до пробиви, държавата дава приоритет именно на киберсигурността. Ще се развива и системата Реджикс, която на практика изземва от гражданите функцията на куриери на документи между различни администрации.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни.  За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.