Нови мерки за по-строг контрол върху харчовете в здравеопазването

Нови мерки за по-строг контрол върху харчовете в здравеопазването. Всеки пациент ще получава смс за здравните услуги, които е използвал в болница или при лекар. Какви правомощия ще даде това на пациентите?

Идеята е всеки пациент да може да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно, за да надписва неизвършени дейности. От Здравната каса вече са разпратили 700 писма до пациенти – точно за да проверят дали отчетените на тяхно име услуги са верни. Отговорите показали, че злоупотреби има и системата се нуждаела от по-строг пациентски контрол.

Бюджетът на НЗОК мина на първо четене

С диагноза камъни в жлъчката Павел Петров два пъти попада в болница.

„След това ми се доказа, че имам хронична бъбречна недостатъчност…  Тази клинична пътека е по-скъпа от тази, която е за основното ми заболяване”, разказва мъжът.  

„В епикриза на моя близка видях, че са й правени много лабораторни изследвания, а й взеха само два пъти кръв”, казва Илка Стаменова.

Сега единственият начин да проследим как ни лекуват е през електронното досие.  Достъпът до него е възможен само със специален код  или през системата на НАП. Едва около половин милион души, обаче, са потърсили информация по този начин. Затова, според здравната каса, известяването с смс може да ограничи злоупотребите.

„Всички имаме телефони, таблети, всичко ползваме иновации във всички области… Целта е да бъде уведомен пациентът за всеки разход, който се извършва върху неговото ЕГН. Защото вие виждате, че с механизмите на контрола не можем да постигнем целесъобразно изразходване на публичния финансов ресурс”, казва Йорданка Пенкова, подуправител на НЗОК.

„Добра идея, макар не на д-р Дечев, а на д-р Москов, бихме я подкрепили, стига да не струва милиони. С едно елементарно приложение това може да се случи лесно”, коментира д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация.

Затова от организацията предлагат те самите да създадат мобилно приложение, което да известява пациентите.

„Но остава въпросът какво правим с хората, които нямат смартфони и мобилни телефони”, каза още Хасърджиев.

По сметки на пациентските организации, именно тези групи – пенсионери и ниско образовани хора, се оказват и най-уязвимите, които трудно могат да защитят здравните си права.  От Здравната каса обещават, че за да достигнат до максимален брой хора – независимо от планираното смс известяване – ще продължат да изпращат писма до пациентите с искане да обратна връзка за пропуските в системата.  

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.