Шофьори на автобуси работят по близо 40 дни и почиват само 4

Жълти жилетки в столичния градски транспорт. Шофьори на тролеи се готвят за ефективни стачки. Причината за това са стотиците извънредни часове зад волана и лошите условия на труд.

След като стана ясно, че шофьори на автобуси работят по близо 40 дни и почиват само 4, сега и ватманите от електротранспорта недоволстват. Водачите разказват за фрапиращи случаи, в които зад волана сядат хора, неотдъхвали със седмици.

Денис е един от младите тролейбусни шофьори. След 4 години стаж, облича жълта жилетка. Причината – за да има кой да вози столичани, се налага той да работи в нарушение на закона.

„280 часа имам извънреден труд за миналата година. Аз съм си го сметнал. Има колеги с по над 700. Това е около 50-60 часа извънреден труд”, казва Денис Маринов.

Извънредните часове се плащали стриктно, обясняват от общината. Средната заплата била над 1700 лв.

Инспекцията по труда проверява градския транспорт в София

„Тези високи заплати се взимат от хората, които работят на две смени през ден по 16 часа - от сутрин до вечер, и примерно на месец да му се върже 120 часа. И му се събират по хиляда часа на година. Ако издържи! Родопското одеяло, спиш в тролея и на другия ден ставаш и тръгваш”, коментира Красимир Георгирев.

По закон обаче извънредният труд е ограничен – до 150 часа на година.

„Водачите не почиват достатъчно. 39 дни работа три почивки. 14 дни последователен труд всичко това е забранено от Кодекса на труда”, казва Андрей Зографски от гражданската организация „Спаси София”.

„Нито един човек не е каран да работи насила целия извънреден труд. Ако едно лице иска да работи 24/7, "Столичен електротранспорт" ще му го позволи ли? Пътниците очакват да бъдат превозени. Няма да му бъде отказано, в случай че има недостиг на водачи”, коментира инж. Евгений Ганчев, изпълнителен директор на „Столичен електротранспорт” ЕАД.

На въпрос дали два нормативни акта на транспортното и социалното министерство са нарушени, защото няма кой да кара тролеите и трамваите на София, инж. Ганчев отговори: „Да! Има нарушения на извънредния труд”.

В сектора се търсят 130 шофьора на автобус и над 100 ватмани. Желаещи обаче няма. Според протестиращите причините са ниските основни заплати.

Автобусите на градския транспорт в София - без аварийни чукчета

„Моята средна заплата е 1214 лв. Ако махнем 40 лв. прослужено време и извънреден труд, се получават под 1000 лв. Затова няма да дойдат нови шофьори. Тази заплата е обидно малка”, коментира Денис Маринов.

И още -  за да спазват разписанията, шофьорите често не слизат от автобусите по цял ден. Имат по около 3 минути почивка за 9 часа.

„Разписанията са като за състезатели. Аз съм 17 години шофьор, трябва да се правя на Шумахер, за да вляза в разписание”, казва Верка Бъчварова.

Засега протестът на ватманите остава мирен с цел да припомни за проблемите им.

„Мислим си, че правим един символичен мирен протест. Нямаме синдикати, които да ни обяснят, да ни кажат, да ни подхванат, но аз не искам да ни подхващат защото те от 3-4 годинии нищо не правят”, коментира Денис.

"Никога не сме казвали, че няма извънреден труд. В Кодекса е описан този извънреден труд. Ние регулярно правим проверки. Последната справка, която поискахме показва, че извънредният труд е в рамките на допустимите 30 часа седмично", коментира Екатерина Йорданова, председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет.

"Застанахме на страната на гражданите и на ползвателите, които искат сигурен градски транспорт. В последните няколко години въпросът се дискутираше, но очевидно от тогава досега няма решение на тези проблеми", каза председателят на групата на БСП в СОС Калоян Паргов.

Извънредният труд Паргов обяснява с недостига на шофьори и с желанието им да получат по-голямо заплащане. 

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.