Това съобщи за NOVA изпълнителният директор на БМФ

Двама български моряци, част от екипажа на кораба „Стара планина“, изчезнаха в Норвежко море в четвъртък. По време на редовен курс 9-метрова вълна ги отнесла зад борда. Инцидентът станал в четвъртък по обед на около 100 км от сушата. 

 

Капитанът веднага подал сигнал до спасителния координационен център на Норвегия. Изпратени са хеликоптери, които са обходили морската територията. Вчера вечерта спасителната операция беше прекратена от Норвежката брегова охрана, защото е изтекъл срокът, в който има шанс двамата моряци да бъдат намерени живи. Семействата им са информирани.

Двама български моряци изчезнаха в Норвежко море

Изпълнителният директор на Българския морски флот кап. Александър Калчев заяви в ефира на „Здравей, България”, че той лично е разпоредил корабът да остане в района на инцидента до днес на обяд с надеждата евентуално да бъдат намерени телата на двамата ни сънародници. Капитанът каза още, че в момента на трагедията метеорологичните условия са били много тежки. Духал постоянен вятър със скорост 20-25 м/сек., имало вълни, високи 9-10 м, а температурата на водата била 5-6 градуса. Калчев каза още, че вълните били толкова големи, че забавяли движението на кораба до човешки ход.

„Обичайно при такива условия не би трябвало да има хора на палубата. Защо двамата моряци са били там предстои да разберем. Възможно е да е имало сериозна причина за това. Възможно е и капитанът да не е могъл да смени курса. Тепърва ще събираме свидетелски показания”, заяви изпълнителният директор на БМФ.

 

"Екипажът е успял да хвърли в морето два пояса с надежда двамата моряци да стигнат до тях. Но в един момент от спасителната операция бяха локализирани поясите, за съжаление - празни", съобщи посланикът на България в Норвегия Вера Шатилова.

Тъй като "Стара планина" плава под флага на Малта, разследване ще бъде предприето и от администрацията на флага, и от специализираното звено на дружеството-оператор на кораба - БМФ. За случая е информирана и Варненската окръжна прокуратура, съобщиха от Български морски флот.

От там посочват още, че "последно плавателният съд е инспектиран на 9 декември 2019 г. за съответствие с изискванията на флага на Република Малта и на Държавния пристанищен контрол на Норвегия във връзка с Парижкия меморандум за разбирателство, включително за съответствие с изискванията за морска безопасност. И двете инспекции са завършили без забележки от страна на контролните органи".

Още по темата гледайте във видеоматериалите.