Експерти са установили съществена промяна в строителна площадка

Министерска проверка констатира незаконно строителство на ЛОТ 6 от магистрала „Хемус”. По време на инспекцията край Велико Търново се стигна до скандал между шефката на регионалното ведомство и ДНСК от една страна, и  представители на фирмите-изпълнители, от друга. Участъкът няма издадено строително разрешително, но въпреки това тежка техника е разположена на мястото.

Спорният участък е пътният възел, който трябва да свързва АМ „Хемус” с пътя Русе-Велико Търново.  Днес на място беше регионалният министър арх. Виолета Комитова, „Автомагистрали” и фирмата-изпълнител. В инспекцията се включиха също заместник-министър Тодор Анастасов и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Апостол Минчев.

МРРБ разкри незаконен строеж на АМ "Хемус" (СНИМКИ)

 

С викове „оставка” работници изпратиха Комитова, която отиде на инспекция край село Куцина, където днес имаше тежка техника. Преди това се стигна и до скандал с представител на държавната фирма „Автомагистрали” и изпълнителите от „Европейски пътища”.

„Хората сте ги довели на паркинг или да работят тук? Влязохме в противоречие”, заяви Виолета Комитова.

„Искам да благодаря за цирка, който тези бизнесмени устроиха. Вчера тези багери ги нямаше, а днес са тук. Вложили са усилия”, коментира Антон Кутев, говорител на Министерския съвет.

Проект имало, но разрешително за строеж – не. Въпреки това от ДНСК констатираха незаконни действия.

„По смисъла на Закона, има незаконен строеж. Незаконната част на строежа са насипите, които са с по-голям обем от тези, които са позволени да се извършват, от тези, които са без разрешение за строеж”, заяви инж. Петя Бакалова, директор на РДНСК – Велико Търново.

Обяснението на изпълнителите:

„Тези насипи са от последната седмица. Не мога да ви кажа кога точно. Когато започна разчистването на площадката”, заяви инж. Велик Танушев, „Европейски пътища”.

Глобата за тези насипи започвала от 5 000 и стигала до 50 000 лева. До издаване на строително разрешително имало много време, уточниха от регионалното министерство и стоварването на тази техника било излишно.

„Обяснете ми, като няма аванс за техниката, защо  тази техника е тук?”, попита Тодор Анастасов – заместник-регионален министър.

„Защото имаме писмо за мобилизация на техниката”, отговори Велик Танушев. „Когато тази техника заработи, ще получим плащането”, обясни още той.

На фирмата-изпълнител са преведени 95 млн. лв. авансово, стана ясно от договора с „Автомагистрали”, с който NOVA разполага. Общата сума е 111 млн.лв., но не е за техника, а за строителни материали.

„Всички те знаят, че едни 90 млн. са дадени за нищо. И за да оправдаят 90 млн., правят цирк с много машини и крещящи работници, които искат работа. А те самите, казват, че не са дошли да работят”, заяви Антон Кутев.

„Имаме милиард и половина авансови плащания, които са разплатени за строежи, които ще започнат след 4-5 години, а това е проблем”, смята Виолета Комитова.

„Според мен трябва да се намеси прокуратурата възможно най-бързо”, смята Антон Кутев.

А тежката техника оставала на терена, докато се издаде строително разрешително. Според регионалния министър щели да минат поне 2-3 години, тъй като земите на са отчуждени.

Проверката на министър Комитова беше разкритикувана от предишният заместник-министър във ведомството Николай Нанков. Според него тя е представкила работна площадка за съхранение на техника като трасе от АМ "Хемус". Бившият зам.-министър обвини служебното правителство, че заради "действията и бездействието им, магистралата няма да е готова през 2024 г., какъвто беше крайният срок.

Публикуваме поста на Николай Нанков от социалните мрежи без редакторска намеса:

Дълго време мълчах и гледах действията на наследниците ни в МРРБ. Много неистини се изговориха, много манипулации бяха пуснати в обръщение – времето ще покаже кой крив, кой прав. Но министър, който сам гордо казва че познава инвестиционния процес от А до Я, да отиде на работна площадка и да я представи за трасе на магистрала „Хемус“ – ето това вече е върха!

Това е място за съхранение на строителна техника, терен от 12 декара, нает от частно лице, с негово съгласие е отнет хумусният слой – за да може тежката строителна техника да стъпи стабилно и да не потъва. Чака се разрешение за строеж от МРРБ и е направена организация за мобилизация. Това е. Ако си бяха направили труда да видят парцеларния план, щяха да разберат, че на това място няма как да има строителство, защото е извън бъдещото трасе на „Хемус“. С преведения аванс в момента се произвеждат бетонови изделия, добиват се инертни материали и пр. дейности, които предшестват самото извършване на строително-монтажни работи (за чието реално стартиране е необходимо строително разрешение).

Моите уважения към архитект Комитова, но ако искаше да види как се строи, да беше отишла на участъци 1, 2 и 3. В участък 6 вървят подготвителни дейности – не се строи, защото се бавят процедурите от дирекцията на протестиращия бивш зам.-министър Тодор Стоянов - вместо да работи и да напредва „Хемус“, той ходи на протести.

Явно на новата власт аутобанът на Северна България не й е приоритет и с всичките си действия ще доведе до спиране на строителството му. Бяхме поели ангажимент към хората, че „Хемус“ ще е готова през 2024 г. Вече е ясно от действията и бездействието им, че няма да е готова в този срок.