Те дават срок на кабинета да изпълни исканията им

Превозвачи излизат на ефективен протест срещу високите цени на горивата на 27 април. Той ще се проведе в големите градове в страната - София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе и Благоевград. Заявката е на жълтите павета да дойдат 100 автобуса и 300 камиона. От сектора настояват да се премахне биокомпонентата в горивата, както и да се намали акциза с 50 процента. Според изчисления на превозвачите това ще доведе до поевтиняване на цената на колонката у нас с над 40 стотинки за литър. Браншът се обяви и срещу намерението за увеличение на тол таксите.

Превозвачите твърдят, че търпението им е изчерпано, заради липсата на мерки, с които да се регулира цената на горивата.  „Или ако има такива, те не са осезаеми за нас“ , заяви Йордан Арабаджиев,  Съюз на международните превозвачи 

Затова излизат на протест. Планират демонстрации в шест града.  „Над 100 автобуса и над 300 камиона планираме да присъстват само в София“, подчерта Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи.

„На нас не ни се протестира, но сме принудени“, категоричен е Арабаджиев.

А били принудени заради задаваща се, по думите им, заплаха да спрат работа. За да не се стига до фалити предлагат на държавата действия в две стъпки.

„Премахване за период от шест месеца на биокомпонентата, която се влага в горивата. На следващо място предлагаме намаление на акциза на горивата с 50 процента за период от шест месеца“, посочи  Арабаджиев.  

Пресмятат, че без бикомпонента цената за литър гориво ще поевтинее с около 15 стотинки, а намаленият акциз ще свали от нея още над 30 стотинки.

„На България парите се източват със скъпо гориво. Преди малко зареждах – бензинът е 3,50 лева“, твърди Петко Ангелов, Камара на автомобилните превозвачи в България.

От финансовото министерство отговориха на исканията на превозвачите с това, че акцизът върху горивата у нас е на най-ниската си възможна ставка. Последва призив за по-високи субсидиите на междуградските автобусни линии.

И още – от бранша са против планираното увеличение на тол таксите от 1 юли за сметка на по-евтините винетки.  „Да се очаква, че 85 хиляди превозни средства ще съберат 3 пъти повече пари, отколкото 4 милиона леки автомобили, е меко казано несериозно“, подчерта Арабаджиев.

След пресконференция последва и уточнение – желанието на сектора е тол таксите да бъдат временно замразени.  Превозвачите се заканиха да парализират страната с блокади на пътища и КПП-та в средата на май, ако не бъдат чути от държавата.

Основните искания на транспортния бизнес са в три направления:

Цените на горивата

1.     Премахване за 6-месечен период на биокомпонента, което ще доведе до поевтиняване на горивата с около 10-15 ст. на литър за всеки български гражданин.

2.     Намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин.

3.     Извършване на задълбочена проверка от страна на компетентните държавни органи върху вноса на суровия петрол в България, както по отношение на неговата цена така и по отношение на неговия сорт.

Автобусни превози

Градските и междуселищни автобусни превози от общинските и областните транспортни схеми се извършват основно с автобуси на алтернативно гориво - метан. Цената на този вид гориво е увеличена с около 200% спрямо цените от 2019 г.

Тол система

Категорично не подкрепяме модела на комуникация с МРРБ и отказваме да участваме в поредната манипулация на българското общество, че превозвачите не искат да плащат за ползването на пътната мрежа. Икономическата логика, че който руши повече, плаща повече, е напълно приложима в настоящия момент, защото смисълът на това е едно превозно средство, спрямо своята товароносимост, да плаща повече, отколкото плащат леките автомобили, което е факт и в момента. Това обаче не означава, че от 85 000 превозни средства могат да се съберат повече пари, отколкото от 4 000 000 леки автомобила. Именно затова не подкрепяме предложението на МРРБ за увеличаване на цените за ползване на тол системата към днешна дата. Освен това, липсва какъвто и да било икономически анализ, въз основа на който да се определят тези цени.

„Повишаването на транспортната услуга води до повишаването на цените на всички стоки и услуги. Това трябва да бъде ясно. Ние не протестираме само като превозвачи, ние протестираме като потребители. Цената на горивата влияе пряко върху цената на хляба, захарта, месото, плодовете и зеленчуците, лекарствата – на всяка сфера в нашия живот,“ обобщи председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи -  Магдалена Милтенова.

От бранша обявиха, че ако до 20 дни не се изпълнят искания им, на 18 май 2022 г. ще излязат на общонационален протест и тогава ще затворят магистрали, гранично-пропускателни пунктове и автогари.

 

 

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.