Главната сестра на болницата се занимавала със схемата

Нови разкрития за фиктивно лечение срещу кашкавал в санаториума в град Баня. Пред камерата ни застанаха още служители, които са били принуждавани да бъдат записвани за фиктивно лечение. По думите им е имало и случаи, в които са вписвани дори роднини на хора от персонала.

РАЗСЛЕДВАНЕ НА NOVA: Кашкавал и салам срещу фиктивен прием в болница

Жени, пожелали да останат анонимни, са служителки в санаториума. Работят там повече от десет години. Разказват, че и те като колегите си са записвани многократно като фиктивни пациенти на лечебното заведение. Въпреки че след репортажите на NOVA директорката на болницата беше сменена, служителките все още се страхуват да застанат пред камера с лицата си.

„Много пъти съм била фиктивно по НОИ и по клинична пътека. Поне шест - седем пъти”, казва една от служителките. „Аз много пъти съм лежала фиктивно. Предполагам, че от 2018 г., 2019 г. е схемата, даже преди пандемията. Пациенти в санаториума винаги е имало и нямам представа защо са ни принуждавали да правим това нещо. Не са ми позволявали да правя процедури. „Айде, после ще ти пуснем нулев картон, за да си използваш процедурите, но никога не е ставало”, каза другата служителка.

Отстраниха директора на санаториума, приемал фиктивни пациенти срещу кашкавал

По думите им с организацията се занимавала главната сестра на болницата. „Тя се явяваше със списъци. Накрая трябваше да ходим да се подписваме, иначе щяхме да бъдем уволнени. Пишат ни най-скъпите процедури. Само ни карат по НОИ да се подпишем на картоните. Тангентор, масаж - предполагам това са най-скъпите процедури, за да могат да източват повече пари”, обясняват служителките.

При отказ следвали заплахи, разказват още те: „По принуда, със заплахи, че ще ни уволнят дисциплинарно. Лично аз съм заплашвана много пъти. Ако не искаш, си тръгвай. Работили сме под страх”.

В много от случаите служителите разбирали, че са записани като фиктивни пациенти накрая на престоя. „Всичко става толкова бързо. Подготвени са всички документи по схемата. На мен не ми е било нужно да давам никакви документи”, обясни служителка. „Аз съм имала случай, отивам при личния лекар и той ми казва, че съм се лекувала”, добави другата жена.

БОЛНИ НА ХАРТИЯ: Още сигнали за нарушения от санаториума в Баня (ВИДЕО)

Срещу фиктивния престой и на тези служителки се давал кашкавал. „В началото искахме менюто да е по-разнообразно, тя ни каза - не. Кашкавал - иначе изхвърчаме от работа”, разказват те.

Имало е и случаи, в които освен служители, като фиктивни пациенти са вписвани и техни роднини.

„Имало е и фиктивни пациенти от тях, които не са ползвали процедурите. Само са записани фиктивно. Карали са ме да записвам мои близки един или два пъти по клинични пътеки”, уточни служителка.

„Според нас е имало човек на много по-високо ниво, който върши тези неща. 100% сме сигурни, че има много замесени хора”, добави работеща в санаториума.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.