Недоволството си изразиха превозвачи, служители в столичния градски транспорт и таксиметрови фирми

Блокади в редица градове на страната. Протестираха превозвачи, градски транспорт и таксиметрови фирми. Превозвачи се събраха на входовете на София и с шествие тръгнаха към жълтите павета. На други три ключови места в София, работещи в градския транспорт организираха шествия към финансовото министерство и Министерския съвет. Към всичко това се присъединиха и таксиметрови шофьори. И докато в София градският транспорт продължи да работи, на места в страната се стигна до истински транспортен хаос.

Въпреки възстановяването на диалога с правителството, транспортният бранш излезе на протест, защото няма конкретни решения на проблемите им. А те настояват за по-ниски цени на горивата, отпадане на биодобавката и замразяване на планираното увеличение на ТОЛ таксите.

Рано сутринта превозвачите паркираха камиони и автобуси на „Цариградско шосе”. За да поискат от властта антикризисни мерки за бранша.

„Те са направили постъпка да бъде намалена стойността на самата биодобавка, но това не е достатъчно, за да има някакво сериозно намаление на цената на горивата. По отношение на акциза многократно получаваме отговор „не”, заяви Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Шофьори на камиони се оплакаха и от лошата инфраструктура.

„Искаме да оправят пътищата и да намалят ТОЛ таксите. Не може да плащаме за нещо, което го няма”, казаха протестиращи.

„Подкрепяме да бъдат въведени второкласните пътни мрежи, които са международни коридори, обаче нищо повече от това”, заяви Магдалена Милтенова.

Протестиращите заподозряха саботаж на възстановения диалог между транспортния бранш и кабинета.

„Днес наблюдаваме в цялата страна екипи на полицията и на автомобилна администрация, да спират камионите, които идват към София и да им записват номерата. Ние не знаем с каква цел е - явно, за да се приложи репресия в един по-късен етап”, заяви Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

Малко преди обяд превозвачите оставиха тежкотоварните автомобили на „Цариградско шосе”, за да стигнат до жълтите павета.

„Обещават ни 3-4 стотинки за метан. Това са неща, които не кореспондират с нуждите на транспортния бранш”, заяви Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи.

Шествието продължи към Министерството на транспорта с искане оставката на ресорния министър Николай Събев. След като министър Събев не слезе, недоволните тръгнаха на автошествие с камиони и автобуси.

Междувременно видео от празненство на Съюза на международните превозвачи със заглавие „След сериозната част идва веселата” беше качено в онлайн медии. И предизвика въпроси - като това пред фалит ли е бранша при такива партита.

„Поканата беше публикувана един месец преди да имаме нагласите за протести. В събота имаше Общо събрание на съюза, след което имаше и гала вечеря”, заяви Арабаджиев.

Видеото от гала вечерята обаче е свалено  от страницата на Съюза.

Дали протестите на бранша ще продължат, зависи от това дали държавата ще изпълни исканията им. Утре превозвачите ще бъдат на среща с министъра на регионалното развитие, за да обсъдят работата на ТОЛ системата.

Пет часа продължи протестът на служителите на столичния градски транспорт. Те настояват за финансова помощ от държавата, защото имало вероятност този месец да останат без заплати. Рано сутринта три ключови кръстовища в София бяха блокирани от хората на протеста. Това доведе и до сериозни задръствания и напрежение между недоволните и полицията. Последва шествие – първо до Министерството на финансите, а след това и до Министерския съвет.

Точно в 08:00 сутринта протестиращите блокираха движението на Сточна гара, Лъвов мост и Петте кьошета.

Протестът беше обявен преди седмица с обяснението, че градският транспорт в София е пред фалит заради ръста в цените на горивата и след COVID пандемията. За да се справят с положението, от Столичната община поискаха финансова помощ от държавата в размер на 178 милиона лева. Получиха само 15 милиона. В отговор - излязоха на протест. 

Блокадата им предизвика сериозно задръстване. В капан в тапата се озоваха и колеги на протестиращите.

Част от шофьорите, попаднали в задръстването, намериха начин да избегнат чакането, като минаха в насрещното. А това предизвика напрежение между протестиращи и полицията.

След два часа блокади, последва и шествие. Първо до Министерството на финансите.

„Така хората ще разберат какво ще последва, ако не бъдем чути! Защото, ако не бъдат дадени тези средства на дружествата от градски транспорт , ние сме провели многобройни разговори с представители на Столичната община и градския транспорт”, заяви Ваня Григорова, икономически съветник на КТ „Подкрепа”. Протестът приключи пред Министерския съвет.

Протести имаше и на таксиметровия бранш. Йордан и Красимир са сред първите на протеста. Паркираха на Околовръстния път. Единият застана в края, а другият - в началото на колоната от жълти автомобили. 

„Това го работя и искам да го работя, но с тези горива е трудно”, заяви Йордан.

А било трудно, защото цените на колонката нараснали, а работата - намаляла. Кара таксито си на метан.

„За 90 лева се пълнят бутилките. Преди с 30 лева. Мен ме спасява, малко или много, че колата си е моя. Но който е на аренда вече не знам как се справя”, Йордан.

Красимир плаща и за гориво, и за наем за таксито.

„Ако работя 12 часа се справям. Ако работя по-малко – не е добре. Почти 100 лева са разходите на ден и след това вече могат да се изкарат някакви пари”, казва Красимир.

От бранша предложиха мерки в две стъпки, за да не вдигнат тарифите.

„Отпадането на ДДС-то за горивата. Или поне намаляването му. Да се сложи таван на цените на горивата за една година”, каза Петър Владимиров.

Протестът прерасна в автошествие към жълтите павета. По пътя си шофьорите блокираха ключови кръстовища. А това допълнително затрудни трафика в София.

Автошествието се вля в другите протести пред Министерския съвет.

Протестите блокираха и редица градове в цялата страна. И докато в София градския транспорт продължи да работи, на много места хората се оказаха без вариант за придвижване. 

В Пловдив над 300 тежкотоварни камиони, цистерни и автобуси се струпаха на шестте входа на града.   За разлика от предишния път, днес камионите бяха по-малко. Превозвачите обясниха това с масови проверки, които им попречили да стигнат на време.

„Пълно е с полиция и проверяващи от Държавна автомобилна инспекция. Голяма част от товарните автомобили са спирани и проверявани с цел единствено недопускане до протестни действия и забавянето им на самия протест”, заяви Илия Костурски, член на УС на Съюза на международните превозвачи.

Градският транспорт в Пловдив се отказа от протест, но спряха междуселищните автобуси.  Така стотици пътници напразно с часове чакаха по автогарите в града.

В Ямбол хората останаха блокирани за 8 часа, след като градският транспорт спря.

В протестите се включиха и над 100 камиони и автобуси от Сливен и Ямбол, които затрудниха движението по околовръстния път

Десетки камиони и шофьори се събраха и на граничния пункт „Капитан Андреево”.

В Бургас напрежението се покачи, след като камион на куриерска фирма опита да пробие блокадата. Водачът беше принуден да се присъедини към недоволството на колегите си.

Във Варна от входа на града колоната от камиони потегли към центъра и остана там за няколко часа без да блокира движението.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.