В четвъртък се проведе и втори оглед на мястото на падналия самолет

Първи разговор на разследващите с пилота на разбилия се Су-25 край „Безмер”. Днес военните следователи влязоха в болницата при катапултиралия пилот. Полковник Пейо Дончев е един от най-опитните летци на този тип самолети с над 750 летателни часа. Настанен е във Военномедицинска академия. Състоянието му е стабилно, направени са му изследвания. Прокурорите оцениха като правилно решението на пилота да катапултира, а военните работят по всички версии за това какво е причинило пожара и падането на самолета.

Версиите за инцидента със Су-25 в „Безмер”

Трябва да започне и разчитането на черната кутия от разбилия се Су-25. Това ще се случи в България. Данните от нея следва да отговорят на основния въпрос – как се е стигнало до авиоинцидента. Хипотезите варират от техническа неизправност до грешка на пилота или настъпване на неочаквано обстоятелство.

Според експерти, заради опита на пилота, е малко вероятно негова грешка да е довела до авиокатастрофата, но не била изключена. Отказ на някой от двигателите също нямало как да приземи машината. „Дори да възникване проблем с единия двигател, това е самолет, който каца с един двигател - само с един двигател минават десетки километри“, каза Димитър Ставрев от списание „Криле“.

Инцидентът със Су-25: Черната кутия е намерена

Що се отнася до самия самолет – той е на парчета, силно обгорен, запазена е само част от едното крило и опашката. Щурмовият самолет Су-25 излетял за тренировъчен полет, но така и не кацнал. Пилотът катапултира, а машината се разбива край авиобаза „Безмер”. От ВМА заявиха, че състоянието на полковника е стабилно, а опасност за живота му няма.

Българските самолети Су-25 са напълно реновирани преди четири години в Беларус. Военният министър смята, че ремонтът е качествен и няма отношение към инцидента. Беше повдигнат и въпросът имат ли пилотите на Су-25 достатъчно летателни часове. „Пилотите от щурмовата авиация имат достатъчно спрямо нашите условия нальот“, каза началникът на отбраната адм. Емил Ефтимов. Часовете обаче не били достатъчни спрямо изискванията на НАТО, допълва Димитър Ставрев. „За миналата година летелите най-много са 25-30 часа. Сигурен съм, че имате повече часове в асансьора, отколкото те в самолета”, допълни журналистът. Според нормите на НАТО се изискват над 120 летателни часа, подчерта той и допълни: „Най-накрая някой трябва да каже, че царят е гол“.

Военен самолет се разби край „Безмер”, парашутът на пилота не се отворил напълно (ВИДЕО)

Срокът за разследването на инцидента край „Безмер” е два месеца, но вероятно ще бъде удължен.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.