Бистра Първанова, Радка Караджова и Емил Джасим разкриват какви са съвремените будители и как си представят училището на бъдещето

Честит празник на всички книжовници, будители, просветители и всички хора на духа! Бистра Първанова, Радка Караджова и Емил Джасим са трима учители, които в „На кафе“ споделят мнението си за мисията на професията днес и разкриват как си представят училището на бъдещето.

„Начален учител съм от 16 години. Винаги съм усещала, че ще стана учител и в последно време разбирам, че това е моето призвание. За да съм съвременен учител означава да съм активната срана в образователната ни система и по-точно аз да мога да променям методите си на преподаване. Всички ние разбираме колко важно е работата ни като учители да е адекватна на изискванията, стремежите и нуждите на съвременното ни общество“, споделя Бистра Първанова, начален учител от 20-то ОУ „Тодор Минков“

„За шеста година съм преподавател в прогимназиален етап. В началото тази професия ми се виждаше като мисия невъзможна, тъй като съдържа в себе си много елементи на изненада. С времето обаче се оказа, че всички тези трудности, с които преминаваме учителите всеки ден, дават своя плод и това си заслужава. Опитваме се да бъдем съвременни будители, защото по този начин даваме заявка за добър пример. България има нужда от хора, които да се грижат за нейното бъдеще. Ако това не са учителите, които учат на основата, историята, на обичта към езика, хората да откриват бъдещето си, то коя друга професия бихме могли да наречем такава“, разказва Радка Караджова, която е учител от 32-ро СУИЧЕ „Климент Охридски“.

„Това е 17-та ми учебна година. Преподавам история на средните векове, на ХХ век, на културата. Може би по-скоро професията мен ме избра. Случи се още докато бях на 20 години, когато моята учителка по история Веселина Вачкова от Класическата гимназия ме покани на купон, да я замествам, тъй като отиваше на специализация в Сорбоната. Така започна всичко. В никакъв случай не се чувствам като съвременен будител, само като човек, който може да ги събуди рано сутрин. Това, което е важно за мен, е в часовете е да им дам възможността да помислят, сами да вземат решения на база на добре събрана информация. От историческа гледна точка Денят на народните будители е важен и интересен. Тази година се отбелязват 100 години от както е въведен от Стоян Марчевски, който е велик министър на просвещението. Той въвежда празника, защото тогава България е в криза, но не като сегашната, а далеч по-дълбока. България е преживяла две национални катастрофи, дала е стотици хиляди жертви, ранени и убити във войните, и е в тотални ограничения финансови и военни. В тези времена на лишения е имало нужда да се повдигне националния дух“, разказва Емил Джасим, учител в Увекинд.

За мисията на учителя

„Най-важната мисия е да научим децата да уважават себе си, да познават добрите си качества и да ги назовават“, е мнението на Бистра.

„Мисията ми като преподавател е не само да разберат уроците, а да разберат как да водят един добър живот“, допълва Радка.

„Най-важната мисия в учителската професия е да наваксаме дефицитите, с които идват децата от семейството. Ние трябва да работим заедно със семейството за това“, коментира Емил.

За образованието на бъдещето

„За мен училището на бъдещето е свързано не само с теория, а с практика. Не трябва да има отделни предмети, а учениците трябва да разбират за какво им е предмета, знанието и как се свързват различните предмети. Важно е, те да знаят какво и защо учат, за да бъдат по-мотивирани“, разказва Радка.

„Представям си образованието на бъдещето като възпитаваме децата да израснат като граждани с активна позиция, които имат критично мислене и стоят зад думите и действията си“, представя прогнозите си Бистра.

„Училището на бъдещето е човешкото училище, в което има емпатия, разбиране във всички посоки. В него ученето не е тегоба, а общо приключение Българската образователна система трябва да вземе решение, че подготвя не кадри, а свободни личности. Тя трябва да научи децата да ценят свободата и да ги научи да осъзнаят, че тя върви с отговорността. Те трябва да могат да се ориентират в сложния съвременен свят, в който те са бомбардирани с информация. Тя трябва да научи тези свободни личности да преследват мечтите си“, е мнението на Емил.