"Реагирахме много бързо и отстранихме проблемите за много кратко време", категоричен е Хесус Кабайеро

Колко сигурно е летище София?  Тайни проверки преди месец показаха, че контролът там е занижен. А в специално интервю пред NOVA вицепремиерът Христо Алексиев обясни, че концесионерът ще бъде глобен, въпреки че проблемът вече  е отстранен.  Наложени ли са санкции и кога ще се обнови Терминал 2? Отговорите на тези въпроси ексклузивно от изпълнителния директор на летище София Хесус Кабайеро.

Г-н Кабайеро, благодаря за това интервю по така важната тема за сигурността на летището. Кажете ми как е възможно тайни пътници с опасни предмети да преминат незабелязано през проверките за сигурност?

Първото нещо, което искам да уверя е, че в момента летището е сигурно. Вече нямаме проблем. И преди две седмици Европейската комисия направи повторна проверка – след всички допълнителни мерки, които взехме. И те потвърдиха, че всичко вече е наред и няма риск за сигурността или то да се третира като трета държава, което беше най-голямата опасност.

Колко опасни са били тези обекти?

Това е секретна информация. Но тези инспекции са нещо обичайни за Европа. Това, което правят от еврокомисията е, на всеки 5 години да инспектират нивото на сигурност на летищата в европейските столици. Те проверяват възможността на нашите служители да засичат забранени обекти и да предотвратяват пренасянето им в самолетите. Имаме едни от най-добрите уреди, за да засичаме подобни предмети, но заедно с това нашият персонал трябва да бъде обучен на много високо ниво, за да може да ги засече. И това е, което направихме през последните  3-4 седмици. Обучихме 200 служители с  помощта на международни специалисти.  Направихме го в изключително кратки срокове, за да можем да потвърдим, че сега летището отговаря на европейските изисквания. Дори, ако кажем утре България бъде приета в Шенгенското пространство, то летището е напълно готово и отговаря на всички изисквания.

Тоест къде беше истинския проблем – в рентгените, техниката или персоналът?

Както ви споменах и преди малко, тази информация е секретна и чувствителна. Не мога да ви кажа.

Едно нещо кажете? Къде е основният проблем?

Главният проблем е, че трябваше да обучим допълнително и да увеличим уменията на служителите ни, за да могат бързо да разпознават тези обекти. Направихме го и Европейската комисия провери повторно и установиха, че спазваме условията. Затова се фокусираме върху така наречените  „три стълба” – да подобрим услугата за пътниците, да надградим инфраструктурата и да изпълним нашия инвестиционен план.

Българското правителство или Европейската комисия – наложиха ли ви санкции?

Не, нямаше санкции, защото реагирахме много бързо и отстранихме тези проблеми за много кратко време.

Тоест добра новина за вас. Няма санкции?

Не, не ни наложиха никакви санкции и наказания. Няма риск за сигурността и това го потвърди Европейската комисия.

Знаете обаче колко остра беше реакцията на държавата и министъра на транспорта Христо Алексиев. В интервю пред NOVA той каза, че не е доволен нито като пътник, нито като министър от услугата, която предоставяте?

Знаете ли, имаме обща цел.  Да развием инфраструктурата заедно. Имаме много добри планове за това през следващите 10 години. Ще започнем с цялостното ремонтиране на Терминал  2. До 2030 година трябва да изградим и нов трети терминал. Имахме среща преди 2 седмици. Обсъдихме тези планове, направихме оценка. Това е наш общ план, обща цел. Защото в края на деня летището е имиджът, с който се посрещат и изпращат хилядите пътници, които преминават през страната

Имате ли конфликт с министъра?

Работим не само много добре с него, но и с екипа на министър Алексиев. Работим заедно, за да развиваме летището. Защото това е инфраструктура от стратегическо значение за страната. Търсим най-добрите начини да привлечем инвеститори и работим заедно да направим това летище и да въведем най-добрите практики по европейски модел.

Питам ви, защото той каза, че дори е възможно да се стигне до прекратяване на концесията. Разговаряхте ли с него по този въпрос?

Разговаряме с него почти всяка седмица и с екипа му. Това 35 годишен договор. Но най-важното е да работим заедно и да имаме съгласие за това как ще развиваме летището. Заедно с това работим и с Министерството на туризма, на Регионалното развитие. И половината правителство е включено в тези проекти. Това не е проект просто за летището, но и за цялата страна. И ние продължаваме да работим на седмична база за нови дизайни, концепции за това как да подобрим въздушната свързаност, как  да промотираме България пред света. Не става дума за развитие на инвестицията, но и да промотираме България. Защото тя не е много добре позната в Западна Европа.

Имаше ли някакви последствия за служителите, които  са допуснали тези грешки? Санкционирахте ли ги?

Това, което направихме всъщност е обратното. Обучихме ги, защото до този момент предишният концесионер не беше инвестирал в това. И в момента са много по-добре подготвени, за да си вършат  работата. Търсим начини да ги компенсираме, да ги поощряваме с бонуси, да ги мотивираме да работят по по-добър начин. И не само що се отнася до сигурността, а и в отношението им към пътниците. 

Г-н Кабайеро, стана ясно, че сте минали успешно втората проверка, кога обаче това летище ще изглежда като западните?

Планираме изцяло да преобразим втория терминал, което така да кажем - ще проследи и подобри „пътешествието на нашите пасажери”. Ще започнем с паркинга, защото е в много лошо състояние. Така както е конструиран, той  не отговаря на нуждите на сградата. Подписваме договора сега. И от началото на следващата година ще започнем с ремонта.  Ще затворим част от него, но преди това ще трябва да направим открити паркоместа, за да има къде да оставят автомобилите си пътниците.  

Летището в тази част ще удвои капацитета си. Тук ще има двойно повече гишета за чекиране. Ще е възможно пътниците сами да поставят куфарите си на лентите. За всичко това ще инвестираме 15 млн. евро. Вече сме започнали процедурата и чакаме зелена светлина. Сега проверката на бордните карти се случва ръчно. От следващата година – целият процес ще е автоматизиран, за да протича по-гладко и по-бързо. Хората, които виждате тук, няма да ги има.

Искаме да максимизираме пространството в търговската част, защото виждате сега има много свободно място, което ще усвоим.  Тоест веднъж щом преминете през зоната за сигурност, ще видите и една преобразена зона за храна и напитки. Нов безмитен магазин, тераса. Работим по дизайна сега. И ще бъде завършен до лятото. Освен това ще увеличим и капацитета на гейтовете.  Ще инвестираме и 10 млн, лева,  за да дигитализираме летището, защото не само сградата има нужда от обновяване, но и самото ниво на дигитализация на летището е ниско.

През последните 2 години COVID удари сериозно авиосектора и все още не сме се възстановили от това.  Очакваме до края на  тази година да отчетем около  6 милиона пътници, което е с 1 милион по-малко от 2019 година – годината преди  пандемията. Tака че все още се опитваме да се възстановим. След това дойде енергийната криза, високите цени на горивата и войната разбира се. Тези събития променят играта за авиацията. Виждате нискотарифните линии стават все по-силни,  и ние трябва да се адаптираме към този нов бизнес модел. Но за следващите 10 години сме оптимисти, че авиацията ще продължава да се развива. Притесненията обаче остават за следващите година, две.  Но независимо от това, работим много активно. Ще предложим нови дестинации тази зима и през следващата година. – например до Мароко, Тайланд, до Саудитска Арабия. Работим по осигуряването на 100 нови дестинации  стъпка по стъпка. И сме оптимисти, че ще успеем и това ще можете да го видите още от следващата година.

Цялото интервю гледайте във видеото. 

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.