Развитието на технологиите го прави доста по-лесна и реалистична инвестиция за все повече компании

В продължение на години представата за зелена енергия беше за нещо много сложно и скъпо. Електричеството от възобновяеми източници обаче вече не е футуристично и сложно предизвикателство. Развитието на технологиите го прави доста по-лесна и реалистична инвестиция за все повече компании, включително от средния и дори малкия бизнес.

Снимка: iStock

Цената на чистата енергия вече се се изравнява с тази на „традиционната“ енергия, а в някои случаи може да бъде и идентична. Преди години производството на енергия от възобновяеми източници беше наистина свързано с по-скъпи инвестиции, но това трайно се променя. А това води със себе си важни промени на пазара на електроенергия, отбелязват от компанията за търговия на енергия ТОКИ.

„Откриваме, че масовото разбиране на хората е, че зелената енергия е все още имагинерна и е твърде футуристично да мислиш за къща със соларен покрив. Това всъщност вече е нормална реалност и е по-достъпно, отколкото хората осъзнават. На практика всеки може да започне да произвежда електроенергия както за собствено ползване, така и дори да продава на свободния пазар“, казват от компанията.

Досега хората възприемаха зелената енергия като нещо много скъпо. Това дълго време беше така главно поради факта, че технологиите не бяха толкова напреднали и нямаше толкова интерес за инвестиции в сектора. Логично, като всяка нова технология, тогава и изграждането на ВЕИ централи беше по-скъпо и се изискваше подкрепа от правителствата и неправителствени организации за да се развиве тази индестрия. Вече ситуацията се променя и все по-голяма част от бизнеса, включително малкия и средния започва да се интересува от възможностите да се снабдява изключително с чиста енергия.

Все повече малки и средни предприятия избират зелена енергия

Снимка: iStock

Освен че е добре за околната среда и дишаме по-чист въздух, което е особено важно за всички нас, чистата енергия позволява на всеки бизнес да си гарантира стабилна цена и предвидимост на разхода. Особено за случаите, в които решава да произвежда за себе си, допълват от ТОКИ.

Всяка компания може да съчетава и двете. Например, изграждайки фотоволтаик на покрива на къща за гости, тя може да се снабдява с нужната енергия. В случай, че не инвестирате в батерии за съхранение на излишната енергия, собственикът може да я продава на свободния пазар, и да се днабдява допълнително пак от него в часовете, в които нямат собствен ток.

Пазарът мотивира зеления преход

Когато клиент използва например 100 мегавата, за които е избрал да бъдат 100% зелена енергия, към електропреносната мрежа от търговеца ще бъдат подадени 100 мегавата енергия от различните ВЕИ централи, с които има сключени договори. Този процес се следи от Агенцията за устойчиво развитие. За всеки произведен мегаватчас енергия от зелен източник, агенцията издава Гаранции за произход. Производителят ги прехвърля на търговеца, а той – на клиентите. Така потребителите знаят, че избирайки съответния план, сумата за консумираното от тях количество стига до производителите на зелена енергия и помага за нейното развитие.

ТОКИ е лидер в изкупуването на зелена енергия на българския пазар и едно от малкото компании, които предлагат възможноста за клиентите да се снабдяват със 100% чиста енергия. Избирайки такъв план за доставки, клиетите получават Гаранции за произход от АУЕР за цялото количество използвана от тях енергия, както и сертификат от ТОКИ, който удостоверява количеството спестени въглеродни емисии. Компанията предлага и стандартни планове, които са с малко по-ниска цена и са без тези гаранции. Разликата се дължи най-вече на допълнителнителните оперативни и административни процедури свързани с Гаранциите. “Има периоди, в които 100% от енергията продавана от ТОКИ е генерирана от ВЕИ, като целта ни е да постигнем това постоянно.” казват от компанията.

Снимка: iStock

Така пазарът може да „форсира“ навлизането на Зелената енергия у нас – колкото повече интерес има от потребителите, толкова повече ще има от нея. Затова и се увеличава нейният дял. Когато цените на другите източници се увеличават, това допълнителноувеличава интереса към ВЕИ. Освен това, колкото повече се увеличават клиентите, търсещи зелена енергия, толкова повече се увеличават средствата, които достигат до производителите ѝ и те имат още повече възможности за инвестиции и развитие на нови мощности. Това води до развитие и на пазара, и на инфраструктурата. В България ВЕИ вече достигат до 40% от производствения капацитет, а реално генериранато количество чиста енергия през 2021 е почти 20% от общата консумация.

Има и друг момент, който е въпрос на държавна политика. Индустрията се променя и ако до сета основните производители на енергия са били  2, АЕЦ и Маришките централи, то сега към мрежата се присъединават множество малки производители - т.н. децентрализация. Това налага инвестиции и в обновяване електропреносната мрежа, за да се адаптира начинът, по който тя се балансира и управлява. Когато клиентите избират да купуват зелена енергия, те подкрепят и развитието на тази част от индустрията.

Катализатор за иновации

Нуждата от все повече енергия в световен мащаб е едно от основните предизвикателства на нашето време. От часовника до автомобила, все повече стават устройствата, които трябва да бъдат зареждани. В същото време, над 3/4 от вредните емисии в световен мащаб се генерират от производство на електроенергия. Така се получава, че е необходимо едновременно с бързи темпове да намаляваме вредните емисии, но и да увеличаваме производството на електричество. Това естествено фокусира внимание кам развитието на ВЕИ ивдустрията и кара правителствата и регулаторните органи да търсят все повече начини да стимулират инвеститорите. Повечето инвестиции стимулират и иновациите.

ТОКИ е пример за компания, която следва иновациите и ги възприема и въвежда. “Целта ни е да правим новите модели на потребление и ползите от умните технологии достъпни за все повече потребители, все по-бързо и сигурно”, казва компанията.

Какво трябва да направят фирмите, за да използват зелена енергия

Изграждането на собствена ВЕИ централа е най-сигурният начин за бизнеса да си гарантира чиста енергия на предвидима цена.В този случай фирмите могат да сключат договор с търговец на свободния пазар, които да изкупува излишните количества и да доставя допълнително електроенергия, когато е необходимо.

Ако няма възможност за това, тогава най-доброто решение за бизнесите, които искат да намалят въглеродния си отпечатък е да изберет търговец като ТОКИ, който купува чиста електроенергия директно от производителите й.

Процесът за смяна на доставчик е лесен и бърз. Според процедурата, отвърдена от от КЕВР до 10-то число на всеки месец, търговците подават заявки до електроразпределителните дружества, с която информират кои потребители са сключили договор с тях и ще са техни клиенти от следващия месец. Ако няма усложнения, от 1-во число на следващия месец, новият търговец поема обслужването на клиента, като издава фактури, включващи стойността на консумераната електроенергия, както и всички административни такси и данъци, които впоследствие разплаща към съответните институции от името на клиента. ТОКИ, която е една от малкото компании, които предлагат опцията за зелена енергия, предлага удобен онлайн процес за по-бързо и лесно подписване на договора.

Това ще повиши ли цените

Когато влезе в сила либерализацията на пазара за електроенергия в България, клиентите, които внимателно направиха своя доставчик/търговец, постигнаха намаление на сметките си с 20% до 30%, казват от ТОКИ. В последствие цените на тока като цяло започнаха да се увеличават заради кризите. Цената на тока за битови потребители традиционно се субсидира значително от държавата. Същевременно цените на енергия за юридическите лица отразяват пазарните реалности, които обаче се адресират в немалка степен от държавните компенсации. Ръстът в цената на МВтч на световните пазари спрямо миналата година е наистина значим, дори и след компенсациите от държавата, като и за големи и за малки потребители разходът за електроенергия се увеличава чувствително, но това не е ефект от либерализацията на пазара, а текущата конюнктура, свързана с войната в Украйна, несигурностите за европейската енергийна система и общият инфлационен натиск. В толкова динамична среда, по-голямата конкуренция дава възможност на фирмите да потърсят и изберат надежден партньор, който да ги съветва и да им помага при вземането на решения за справяне с кризата.