Кампанията "Думи на годината" е организирана от платформата "Как се пише"

Думата „война“ е сред 30-те най-популярни думи у нас за 2022 година.

Днес приключи първият етап от кампанията „Думи на годината“, която е организирана от платформата „Как се пише".

Война и мир. Путин и Украйна. Газ и диверсификация. Това са част от думите, които българите откроиха като част от 30-те най-характерни за 2022 година в кампанията „Думи на годината“.

„Прави впечатление, че през миналата година имаше повече думи, които бяха метафорични. Имаше словотворчество. Тази година все още сме потънали в ситуацията, в нейната буквалност и не можем да се откъснем от там“, разказва Доротея Николова.

Според езиковеда доц. Анелия Петкова зад избраните от българите думи има логично обяснение. „Защото те носят страх. Мирът, ние, човечеството, го имаме за даденост. Когато се появи думата война, когато аз я чух лично за първи път психическият стрес беше огромен", посочва тя.

Но наред с инфлацията и диверсификацията, войната открои и друга значима дума.

„Доброволци! Доброволците пък са другата страна на монетата на бедите, които ни се случват“, пояснява Николова.

А на улицата освен с ефекта от войната, много от хората асоциираха изминалите 12 месеца с коронавируса.

Целта на кампанията „Думи на годината“ е да провокира обществен дебат.

„Къса ли е паметта на българина? Не само че е къса, но за съжаление, ние не си даваме сметка, че всичко, което ни се случва, остава в нас и ни връхлита впоследствие“, смята Николова.

„Не може днешният свят да бъде осмислен, ако не се върнем назад“, посочва доц. Петкова.

Във втория етап на кампанията жури ще отсее десет от думите, класирани в топ 30. Коя от тях ще триумфира като дума на годината ще се определи с анкета.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.