Има обаче много условности - вижте какви са те

Алтернативен подход замества все по-скъпото гориво. Отпадъчно олио за готвене вместо дизел - Франция прави тази стъпка възможна. По-екологично и по-евтино ли е да зареждаме автомобила си с рециклирано готварско олио?

Френският Сенат даде зелена светлина за легализиране на използваното олио за пържене като гориво. Разбира се, има много условности. Първо – употребата му от частни лица не е разрешена, овен това с олио може да се зареждат само дизелови автомобили.

Много преди френският Сенат да одобри използването на отпадъчното олио като гориво, френска екоорганизация обикаля заведения и ресторанти, за да събира употребената мазнина.

„Когато започнахме през 2007 г., ни смятаха за луди. Обяснявахме, че ще използваме отпадъчното олио, за да караме автомобилите си с него. Гледаха ни странно”, обяснява координаторът на „Roule ma Frite” Грегори Жендр.

Той е бивш журналист, отдаден на екологични каузи. Паралелно със събирането на олио, създава и малка станция за декантиране и филтриране на мазнината, която ще ползва като гориво.

„Преработеното олио може да се използва само от дизелови автомобили. Освен това, във Франция беше решено рециклираното олио да се използва само от „затворени автопаркове” – например, автобуси от градския транспорт или за специализиран превоз, но не и от частни лица. Годишното количество отпадъчно олио във Франция е 140 млн. литра – изглежда много, но всъщност е нищо, в сравнение с общата консумация на енергийни продукти. Затова, ако го използваме само за определени сектори, наистина ще има полза от него”, смята Грегори.

Екоактивистът разказва, че карането на олио е не само икономично, но и екологично. „Пуснахме туристически влак, който се движеше с олио. Заедно със специализирана лаборатория, измервахме нивото на фините прахови частици. Резултатите показаха, че когато използваме олио, замърсяването на въздуха е между 25 и 30% по-малко, в сравнение със стандартното гориво. Обяснението е, че основната молекула на дизела или нафтата е карбон, докато олиото е растително”, коментира той.

Коректно преработеното олио не крие рискове за двигателя на автомобила, категоричен е Грегори. „Добре декантирано и филтрирано, олиото не уврежда мотора. Проблемите възникват при хора, използвали самоделни устройства, без особени познания. Декантирането е процес, който изисква време – отделянето на олиото от водата отнема повече от месец”, посочи Грегори.

Преработеното старо олио служи не само да заредим колата, но и да се стоплим или почистим. „В селското стопанство можем да зареждаме тракторите. Изобщо, растителната мазнина влиза в употреба при всички мотори на дизел. От него правим и почистващи продукти – за кухнята или за външните корпуси на лодките. Препаратът е биоразтворим и не съдържа вещества, които замърсяват водата”, заявява екоактивистът.

Биогоривото от растително масло едва ли ще се превърне в алтернатива на дизела, но въпросът е повече от актуален, след като Европейският парламент официално одобри закон, забраняващ продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в Съюза от 2035 г.

„Индустриалната революция се случва, независимо дали ни харесва, или не. Можем да изберем да я ръководим и да я направим социално съвместима с ценностите ни. Трябва да възстановим нашата индустрия на базата на бъдещето и автомобилната индустрия може да поведе това”, посочи зам.-председателят на ЕК Франс Тимерманс.

Правилата ще изискват производителите на автомобили да постигнат 100% намаление на емисиите на въглероден диоксид от продадените нови автомобили в 27-те държави от блока.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.