Тази вечер се проведе пореден протест в памет на 15-годишния Филип

Депутатите отново се заеха с прекрояване на Закона за движение по пътищата. Предвиждат се нови рестрикции за младите шофьори като например забрана да карат мощни коли. И още - тежки санкции и за спътниците на водачи, употребили алкохол и наркотици. Тази вечер се проведе пореден протест в памет на 15-годишния Филип, пометен на пешеходна пътека в центъра на София.

Протестът отново бе на пешеходната пътека на ул. „Гурко”, където Филип изгуби живота си. С искане за промени в Закона за движение по пътищата и по-справедливи присъди за виновните се готви и националния протест в неделя - той ще е под прозорците на управляващите в триъгълника на властта.

Днес депутатите приеха на първо четене редица нови промени. Като например в продължение на една година след като са взели книжка, водачите да нямат право да карат кола с мощност над 120 конски сили, да нямат право да шофират между 22 часа и 6 часа сутринта, нито да карат след употреба на повече от 0,1 промила алкохол.

НС реши: По-високи глоби и ограничения за младите шофьори

На първо четене депутатите одобриха драстично вдигане на глобите за човек, допуснало зад волана да се качи неправоспособен водач или такъв, употребил алкохол или наркотици, ако той самият също има книжка. За пример беше дадена трагедията с 15-годишния Филип.

„Вчера сестрата на това момче каза: "Искам да разбера коя е спътницата, която е била с този убиец". Някои казват: "Не можем да накажем човека, който се е возил". Всъщност има такава хипотеза. Тя може да бъде наказана със 100 лв. Ние предлагаме да се вдигнат глобите на 1500 до 2000 лв., а при повторно – от 2500 до 3000 лв.”, заяви Настимир Ананиев, депутат от ПП-ДБ.

Предлага се и по-строг контрол на току-що сдобилите се с книжка. За пример този път беше посочен инцидентът на бул. „Сливница”, при който 18-годишният Адриан, притежаващ книжка от 2 месеца, помете момче и момиче на пешеходна пътека през нощта.
Според данни от МВР през миналата година катастрофите с млади шофьори са се увеличили рязко спрямо предходната и са над 900. А жертвите - 45.  Не всички в залата обаче се съгласиха да се отнеме правото на младите шофьори да карат нощем за срок от година.

„Ние се питаме какво се случва с младите шофьори след тези 12 месеца. Изведнъж вече стават изключително обръгнали стари шофьори?”, попита лидерът на „Възраждане” Костадин Костадинов.

Първа присъда по новия закон за пияни и дрогирани шофьори

„Вие имате министър на спорта, който е автомобилен състезател….ами питайте го бе. Да ви каже какви глупости правите. Един шофьор не може да стане шофьор, когато не шофира”, заяви  Тошко Йорданов, ИТН.

Чуха се и призиви превенцията да започне с радикална промяна в образованието.

„От 9 клас нататък поне 2 часа седмично независимо кой иска или не, ще изкарва или не книжка, трябва да знае Правилника за движение по пътищата. И може като бонус накрая отличниците да се явяват на кормуване и да взимат книжка”, подчерта Любен Дилов – син, ГЕРБ-СДС.

КС: Незаконно е шофьорите с неплатени глоби към КАТ да не получават книжките си

А според БСП имаме нужда от изцяло нов Закон за движение по пътищата. „Законът е променян над 100 пъти. Надявам се това да са последните промени от такъв тип, когато някой колега, извинявам се г-н Найденов, види катастрофа на жп прелез и сяда и пише закон да се вдигне глобата. По-тежка глоба от това да те блъсне влак, едва ли има”, посочи Георги Свиленски, БСП.

Именно вдигане на глобата и отнемане на книжката при неправилно пресичане на жп прелез е сред другите гласувани промени. И още - депутатите приеха предложенията на ГЕРБ да се проверяват документите за самоличност, както на спрения водач, така и на пътниците - и ако имат невръчени електронни фишове, да им се дават.