Изкуствен интелект "рекламира" лекарство от името на Лили Мустакова

Онлайн измама с продажба на лекарства замеси лица на NOVA. Става дума за хранителна добавка за хора с диабет, "рекламирана"от водещата на новините Лилия Мустакова. Измамниците използват така наречената „deep fake”  технология, която преправя гласа на човек с помощта на изкуствен интелект.

На практика чрез "deep fake" или в превод "дълбока измама" могат да се направят аудио записи или видеа на реален човек, който да изрича думи, които никога не е казвал, въпреки че гласът е неговият. Колкото повече снимков и видео материал има за дадения човек в интернет пространството, толкова по-качествено може да стане напасването на говора върху лицето. А така и самата измама ще изглежда по-реалистична.

Рекламата пресъздава фалшиво интервю, което водещата на Новините на NOVA Лилия Мустакова взима от ендокринолога проф. Цветeлина Танкова.
„Първата ми реакция буквално беше "Аз кога съм го казала това?", защото не си го спомням. Когато се загледах видях, че устните ми не се движат правилно и че всичко е монтаж”, каза Лилия Мустакова.

Отново замесиха името на Никол Станкулова във фалшива реклама на хапчета за отслабване

От рекламата категорично се разграничи и проф. Танкова. „Това не съм го казала аз, но имитира моя глас. Фалшива реклама на продукт, който не мога да нарека медикамент. Нямам нищо общо с това”, посочи проф. Танкова.

С подходящия софтуер подобен запис става лесно и бързо, казват експерти по киберсигурност. Приложенията са десетки и вече са масово достъпни.
„Образът е истински, думите по устните на водещата не изричат това, което всъщност чуваме. На екрана вече гласът е изкуствено синтезиран. Големите езикови модели, които ние наричаме изкуствен интелект могат както да генерират текст, така и снимки, видео и глас”, посочи Спас Иванов.

Регулацията в тази сфера все още не е достатъчна, смятат експерти. „През юни Европа прие първия акт в света, който на практика ограничава развитието на изкуствен интелект - не толкова ограничава, колкото по-скоро трябва да разкрива повече данни как се ползва, с какви цели, с какви средства се постигат резултатите при него”, обясни Иванов.

Изследване на Европол показва, че през 2026 г. 90% от цялото съдържание в интернет ще се генерира от изкуствен интелект.  
„Мисля, че виждаме началото на едно много голямо движение на подобни реклами и измами, смея да кажа. Ако те могат да изманипулират моя глас, могат на всеки. Скоро ще могат и лицата и ще стигнем до един момент, в който няма да можем да имаме доверие на нищо, което виждаме. Лицата на Новините на NOVA не участват в такива реклами и зрителите ни никога няма да видят подобна реклама и призив в новинарска емисия”, добави Мустакова.

Повече гледайте във видеото.