Като основен проблем при строителството той очерта подземните гаражи

Трудно е да се каже дали мостовете по Южното Черноморие са здрави, но щом има реакция, явно има някакво съмнение. Според мен тези мостове са на повече от 50 години. Това коментира в „На фокус” инж. Марин Гергов от Камарата на инженерите по инвестиционно проектиране.

„По проект, би трябвало, един мост да издържа 100 години. Но трябва да се прави поддръжка, както и проверки. Когато водите са по-ниски, може да се видят и устоите. Има как да се провери дали основите са оголени. Сигурен съм, че са го правили и че има някъде отбелязано, че примерно 50% от основите са оголени и трябват действия”, допълни експертът.

Според него проверки на мостовете са правени, но е необходимо информацията да бъде систематизирана. „Държавата има някакви приоритети. В момента, в който поддръжката на съществуващата инфраструктура не е приоритет, а такъв е строеж на нова – значи има някакъв системен проблем”, категоричен е инж. Гергов.

Относно проектирането на населените места, той посочи, че от древни времена те са ситуирани около реки. „В момента, в който започнеш да застрояваш, ти вече намаляваш способността на целия район да всмуква нормално дъждовната вода и тя да се отцежда към реката”, разясни експертът.

Инж. Гергов посочи като основен проблем при строителството подземните гаражи, които променят попиваемостта на определен район. „В момента има наредби, които изискват, когато строиш сграда с даден брой апартаменти, да имаш определен брой паркоместа. Така архитектите се стремят максимално да използват пространството. Което силно променя попиваемостта”, обясни той.

„На даденото място, например, до този момент е имало някаква двуетажна къщичка, която си е била с градинка - вали дъжд, попива. Но сега има един огромен терен, който отдолу е с подземни гаражи. Там има озеленяване, но то няма как да поеме дъжда и да го задържи”, допълни инженерът.

Според него проблемът е преодолим, ако се променят вижданията за градоустройство. „Засега не виждам да е възможно. Държавата трябва да осмисли новите обстоятелства покрай стремежа за по-голямо застрояване. Да се види дали канализацията и реките на дадено населено място ще издържат на по-силен дъжд”, е мнението му.