Изготвят се навигационни карти, които осигуряват безопасно плаване

Има ли потънали кораби в Дунав, или пък дъното на голямата река вече е добре познато, а пътуването – безопасно? За откриването тайните на реката помага хидрографският кораб „Дунав1” на Агенцията за поддържане и проучване на реката. С помощта на модерната техника, монтирана на борда му, Дунав може да се картографира, така че плаването във водите да стане напълно сигурно.

Лазерна радарна система и ехолот засичат новите обекти или измененията на речното дъно до сантиметър. Това е важно, защото водната магистрала трябва да е безопасна и сигурна за пътническите и товарни кораби.

На екраните на капитанския мостик се вижда не само дълбочината на водния път, но и релефът на речното дъно.

ЗА ПОСЛЕДНИТЕ 100 ГОДИНИ: Дунав отбеляза рекордно ниско ниво край Русе

„Ако има потънал съд или някаква друга подводна опасност, тя се визуализира в реално време”, обяснява хидрографът Пламен Стефанов.

Когато графиката е оцветена в зелено или синьо, дълбочината е добра за корабите. Червеният цвят обаче предупреждава за плитчини. В такава ситуация се реагира по два начина: многолъчева система прави проучвателни измервания, след това данните се обработват и се правят навигационни карти, в които се обозначават най-дълбоките места, откъдето корабите може спокойно да преминат.

Освен наличието на потънали кораби и лодки, дъното на реката крие и други опасности, за които капитаните трябва да знаят - подводните скали.

България и Румъния представят на ЕК проект за „Дунав мост 3”

Въпреки че не е водна линейка, ако има сигнал за опасна плитчина и препятствие, екипажът на  „Дунав 1” реагира бързо.

Любопитен факт е, че при много ниско ниво на Дунав, не само в българския участък, могат да се видят останките на кораби. Например над входа на румънския град Гюргево има три потънали плавателни съда. Историята на всеки от тях е неизвестна. 

Още по темата гледайте във видеото.