Gen Z бързо се превръща в най-мощната потребителска група в света

Представителите на поколението Z (Gen Z) навлизат в зряла възраст на гърба на някога обещаващата икономика, която беше преобърната от COVID пандемията. Богатият опит с икономическата несигурност вероятно ще засили някои навици за харчене, които поколението Z е наследило от Милениалите, като същевременно ще създаде ново финансово поведение, което бизнесът трябва да овладее през идните години.

Вече нищо не е същото: Как поколението Z промени банковата индустрия?

Тези млади потребители изискват бързи и надеждни технологични инструменти и биха платили по-висока цена за персонализирани продукти и услуги. Но фирмите също така трябва да намалят скептицизма на поколението Z относно сигурността на данните и да работят с мисия, която надхвърля просто реализирането на печалба и по този начин да спечелят тяхната лоялност.

Кое е поколението Z

Обикновено се смята, че поколението Z започва някъде около 1995 г., като изследователите определят годините на раждане между 1997 - 2012 г. Това означава, че най-възрастните членове на групата тепърва навлизат в ранна зряла възраст - и установяват модели на печелене и харчене, които могат да следват в продължение на десетилетия. Докато много други все още учат първите си уроци за харчене, спестяване и финанси.

По какво се различават навиците за харчене на Gen Z от тези на другите поколения?

Въпреки че наследяват някои характеристики от поколението на Милениалите, потребителите от Gen Z вече развиват навици за харчене и спестяване, които трябва да им останат и в зряла възраст. Това включва очакване, че технологията за плащане, цифровият подход и цифровите канали за продажба са бързи и надеждни. 

Поколението Z харчи огромна част от доходите си за хранене, мобилни устройства, транспорт и жилище

Според проучване на IBM и Националната федерация на търговците на дребно (NRF) електронната търговия е повлияла на общите очаквания на поколението Z за потребителските разходи, като е довела до силни предпочитания за стойност, достъпност и избор при пазаруване. Онлайн пазаруването обаче все още не е погълнало цялата търговия на дребно. Изследването на NRF/IBM установява, че 98% от потребителите от поколението Z все още пазаруват във физически магазини през част от времето или през по-голямата част от него.

Поколението Z е напълно погълнато от лекотата на паричните преводи, като според някои експерти 3/4 от тази група използват приложение за парични преводи веднъж месечно. По-младите потребители имат достъп до приложения в социалните медии години преди да могат да открият своя банкова сметка. Това може да изправи традиционните финансови институции пред допълнителна работа, за да успеят да докажат стойността си отвъд предоставянето на платежна инфраструктура

Поколението Z цени парите, но плаща за уникални преживявания

Boston Consulting Group твърди, че Gen Z е по-склонно от другите поколения да „намали цената”, като закупи по-евтин и по-некачествен продукт, за да даде приоритет на други разходи. И след като пандемията започна да нарушава сериозно икономиката на САЩ, BCG установява, че 66% от анкетираните представители на поколението Z са песимистично настроени относно въздействието на пандемията върху финансовите им резултати - по-висок процент от всяко друго поколение.

Поколението Z ще харчи и за луксозни придобивки

Представителите на поколението Z също с удоволствие използват децентрализираните мрежи, за да печелят и харчат пари. Проучване на компанията за електронна търговия Afterpay установява, че 72% от поколението Z искат да започнат собствен бизнес, а много от тях използват онлайн пазари, за да печелят суми над заплатите си. 

Въпреки че обича да прави изгодни сделки, поколението Z все пак ще харчи пари за луксозни стоки. Но по този въпрос има различия с Милениалите. Според изследователи от консултантската компания McKinsey, вместо да търсят марки с име, които демонстрират социалния им статус, потребителите от Gen Z са по-склонни да плащат по-висока цена за уникални и съобразени с техните интереси продукти.

Какво означават за бизнеса навиците на харчене на поколението Z

Експертите твърдят, че поколението Z отдава по-голямо значение на социалните ценности на компанията, която се опитва да им продаде нещо, което отразява общото убеждение, че фирмите трябва да използват финансовата си мощ, за да подобрят света - 90% от потребителите от Gen Z твърдят, че компаниите имат „отговорността да се занимават с екологични и социални въпроси”, според проучване на McKinsey.

Макар повечето представители на поколението Z да използват смартфоните си за комуникация с приятелите и семейството, те не са против участието на бизнеса. Според NRF повече от 1/3 от представителите на поколението Z биха се заинтересували да създават цифрово съдържание от името на дадена марка, а повече от 40% са готови да участват в игри или възможности за преглед на продукти, предлагани от бизнеса.

Поколението Z бързо се превръща в най-мощната потребителска група в света. Ако отделните бизнеси не са започнали да преодоляват пропастта между стратегиите, ориентирани към Милениалите, и тези, които се харесват повече на Gen Z, рискуват да изостанат. Успешните бизнеси ще бъдат онези, които осъзнават нуждите на поколението Z.