Коментират адвокат Елица Буенова и Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България

След катастрофата с автобус с 16 деца, вероятната причина за която е инфаркт на шофьора, отново върна на дневен ред важни въпроси за сигурността. Сред обсъжданите въпроси е трябва ли да се въведе възраст, след която да не може да се работи в сферата на обществения транспорт.

„Болестта няма възраст. Да, след навършването на пенсионна възраст, на конкретния човек трябва да му бъдат отнемани всички категории, различни от В. Да може да кара само личния си автомобил, за лични нужди”, коментира адвокат Елица Буенова.

Проблемът според нея обаче е по-различен. „Никой не е застрахован да почине от инфаркт или инсулт зад волана. И на 22 може да получиш”, каза Буенова.

Тя смята още, че е сформирана съвместна работна група между МЗ и МВР, която работи по въпроса с издаването на фиктивни медицински.

„В нормалните страни всеки един гражданин има електронно здравно досие, в което се отразяват всеки преглед при лекар, резултати от изследване, предписани лекарства. Така че не е никак трудно да се проследи дали този човек покрива здравните изисквания за безопасно шофиране, без значение на каква възраст е. При нас, като се каже електронизация, всички институции настръхват. Това е бич срещу нерегламентираните средства, които постъпват в джобовете”, коментира Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

В случая с катастрофата с децата в Габровско, според Георгиев опитът на шофьора по-скоро е допринесъл да не се стигне до по-голяма трагедия. „Ако се беше случило с млад шофьор, резултатите щяха да са други”, каза Георгиев.

„Освен това се въвеждат нови европейски изисквания, либерализиращи изискванията към водачите, които превозват хора. Например ЕС допуска, ако днес придобиете категория В, веднага да започнете придобиване на категория D. Това е нещо страшно. Лобито на превозвачите на европейско ниво не е малко. А те страдат от недостиг на водачи”, смята Георгиев.

„Има можещи и неможещи водачи, има дисциплинирани и недисциплинирани, такива, които отговарят на изискванията, и такива, които не. Трудно ще въведем възрастово ограничение”, смята Георгиев.

Целия разговор гледайте във видеото.