Снимка: БГНЕС
На срещата трябваше да има изслушване на кмета Васил Терзиев
Столичният общински съвет отложи извънредното си заседание заради липса на кворум. В залата бяха само 26 съветници от необходимите 31. Представителите на ПП-ДБ-СС не присъстваха. На сесията трябваше да бъде изслушан кметът Васил Терзиев заради проблемите с трафика в София и големите задръствания. От ГЕРБ-СДС настояха Терзиев да даде категоричен отговор на въпроса какви мерки ще бъдат предприети.
„5 милиона лева загуби калкулираме всеки ден заради задръстванията. Има много различни формули, по които може да се изчисли това. Средната производителност на човек, включително на работещ в София, между 500 и 700 хил. всеки ден и като пресметнем едни 15 мин. в задръстване минимум, прави 5 млн. лв. на ден. Това е близо милиард и половина, два пъти капиталовата програма на София“, заяви общинският съветник от ГЕРБ-СДС Антон Хекимян.
„На тази извънредна сесия няма да присъствам. Няма да се подпиша, защото тя има изцяло предизборен характер. Тя не предлага решения на реалните проблеми. А именно за гарантиране на средствата за допълнителните възнаграждания на транспортните работници. Това не беше подкрепено от останалите вносители “, посочи общинският съветник от БСП Ваня Григорова.
„Не знам каква е причината да бъде свиквано това извънредно заседание. Освен това, че имаме избори на 27 октомври. Какво налагаше заседанието? Вместо всички заедно да седнем и да оправяме проблемите, които са се натрупали през десетилетията“, запита кметът на София Васил Терзиев.
Столичният общински съвет се събира извънредно заради трафика в града
„На извънредната сесия щяха да се чуят много обвинения за задръствания“, каза общинският съветник от „БСП за България“ Иван Таков. „И всичко това ще бъде вярно, защото София е блокирана, но има неща, които се случват извън полезрението на медиите, които не са допустими“, смята общинският съветник. Таков попита как няма пари за работещите в транспорта, а се дава хонорар от половин милион лева за адвокатски договори за дело между Столичната община и частен контрагент, което се води от 2023 г. от юристите в общината, но след това е прехвърлено на частна кантора. За трите инстанции досега договорът е за над половин милиона лева, добави той.
„Догодина предстои ремонт на бул. „Александър Стамболийски“ с трамвайното трасе, което се чакаше от десетилетия, както и ремонт на бул. „Мария Луиза“ заедно с трамвайното трасе от ул. „Козлодуй“ до надлез „Надежда“, съобщи общинският съветник Борис Бонев. „През 2025 г. предстои да се ремонтира и бул. "Джеймс Баучер", обявяването на търг за Източната тангента на София, бул. "Копенхаген", ул. "Александър Мицкевич" и много други малки квартални улици и булеварди“, допълни той. По думите му всичко това се прави, за да се решават отдавна трупаните проблеми с трафика.
„Няма политически акт в това извънредно заседание, защото хората, които стоят с часове в задръстванията са от различни политически сили. И днес трябваше да решим техните проблеми“, заяви Мирослав Боршош, общински съветник от групата на ГЕРБ-СДС. Той посочи, че хората, които дишат мръсния въздух в София и са в опасност заради липса на пътна маркировка, са от всички политически сили. „Най-големият орган за дебати и решения беше бойкотиран от управляващите“, твърди Боршош. Неговият колега от групата Антон Хекимян каза, че е разочароващо отношението на „спасителите“ и на „промяната“ към гражданите.
„От „Синя София“ отказваме категорично да участваме в този предизборен фарс, въпросите трябва да бъдат поставени като питания към кмета, а не да са повод за извънредно заседание, и то в предизборна кампания“, каза общинският съветник Иван Сотиров. Според него няма нова ситуация, която да налага свикване на извънредно заседание. „Това са теми, които са многократно коментирани и на които няма решение“, посочи той. По думите му двете основни политически сили имат отговорност към тези проблеми. „ГЕРБ атакуват сегашните управляващи, че възпроизвеждат практики от тяхното управление, а те не искат да бъдат управлявани по начин, по който те самите управляваха“, смята Сотиров.
„Златни колчета и парапети“ в София предизвикаха нов спор между ГЕРБ-СДС и Терзиев
Междувременно председателят на Комисията по опазване на околната среда, земеделие и гори в Столичния общински съвет Лорита Георгиева изнесе данни за замърсяването на въздуха. "Между два и четири пъти по-мръсен въздух сега спрямо същото време на 2023 г. дишаме в София в пиковите часове на трафика и задръстванията по улиците на града. Това показват почасовите данни за нивата на фини прахови частици (ФПЧ) и на петте станции за качеството на въздуха на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) в границите на града", разкрива тя.
Според нея замърсяването идва основно от транспорта и задръстванията, защото все още не е започнал отоплителния сезон и замърсяване от битово отопление липсва. "Сравнителният анализ на данните и приложените графики на нивата на ФПЧ10 и на петте станции на показва тревожни нива на замърсяване в часовете от 08,00 до 12,00 ч и от 16,00 до 20,00, когато трафикът и задръстванията са най-интензивни", пише още общинският съветник.
Тя посочва две числа за сравнение на данните за фини прахови частици на 16.10.2023г. и 16.10.2024 г.: – Станция Павлово – 16.10.2023 г. в часовете 8,00 – 12,00 ч. ФПЧ – 10-15 мкг/куб. м и 16.10.2024г. в часовете 8,00 – 12,00 ч. ФПЧ – 57-47 мкг/куб. м., което показва увеличение на замърсяването от близо четири пъти.
Общинският съветник призовава към анализ на данните на останалите станции на база приложените в нейната публикация графики. По думите ѝ тези данни налагат спешни мерки и действия.
"За тях и за още много негативни последици от задръстванията в София искахме да говорим на днешната извънредна сесия на Столичния общински съвет и възможностите за тяхното решаване. Сесия, от която групата на "Продължаваме Промяната", "Демократична България" и "Спаси София" се скриха, избягаха не от нас, а от гражданите на София, които ежедневно изпитват на гърба си и в ежедневието си кошмарните задръствания и загуба на време и нерви в тях. Поредно бягство от решаване на проблемите, които сами създават! Но мръсният въздух от задръстванията е проблем, от който и да се скриеш – той не отпада! А отговорността пред здравето на хората не се проявява в лозунги и обещания, а в реални действия! Ако наистина си отговорен!", пише още Георгиева.