Снимка/Видео: БГНЕС
Той беше представен от министър Атанас Запрянов
Липса на техника и кадри, лоша дисциплина и слаба организация. Това показва доклад за състоянието на Военновъздушните ни сили, поръчан от Министерството на отбраната след инцидента на база „Граф Игнатиево”. Тогава загинаха двамата пилоти - подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин. Два месеца по-късно въпросът кой е виновен все още няма категоричен отговор. Крайният срок на разследването ще бъде удължен.
От доклада става ясно, че състоянието на ВВС е незадоволително. Конкретика обаче не беше изнесена заради класифицираната информация. Така остана неясно колко точно са пилотите и какъв е броят на годните изтребители и вертолети. Стана ясно обаче, че машините не са достатъчни за изпълнение на задължителния нальот, а проблемът с ремонта на военната техника идвал и от невъзможността тя вече да се поправя в Русия и Беларус, както и от скъпата цена за подмяната на части на западните модели.
За катастрофата в „Граф Игнатиево” от Министерство на отбраната и от Военната прокуратура бяха лаконични заради експертиза, която все още не е готова. „Пилотът не е спазил изцяло параметрите на упражнението, но само на тази база не мога да твърдя, че има човешка грешка”, посочи военно-окръжният прокурор на Пловдив Христо Анчев.
И докато все още не е готово разследването за конкретния случай, от Министерството на отбраната успяха да обобщят проблемите във Военновъздушните сили. „Моята съвест не ми позволява да скрия истината за състоянието на ВВС. За три години станаха три катастрофи в три различни авиобази и това е изключително тревожно”, заяви министърът на отбраната Атанас Запрянов.
Сред основните причини за състоянието на българските ВВС Запрянов посочи техническите липси. „Това е хроничният недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи през годините. Не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнения по бойната подготовка”, допълни министърът.
Видео: БГНЕС
Освен проблем с машините, имало такъв и с хората. Затова ще се стигне до кадрови промени, но министърът отказа да конкретизира кой от неговите подчинени ще бъде сменен или преназначен. Причините за евентуалните рокади обаче са ясни. „Недостатъчна командно-организаторска работа в някои от структурите, подчинени на ВВС. И в авиационните бази, и в самия щаб на Военновъздушните сили. Става дума за работата по дисциплината, спазването на мерките за безопасност и командирската взискателност към процеса, както и планирането, и развитието на кадрите”, допълни Запрянов.
Утре срокът, в който разследването на катастрофата в „Граф Игнатиево” трябва да приключи, изтича. Заради експертизата, която трябва да бъде готова, за да се направи заключение, той ще бъде удължен. „Разследването се води от деня на катастрофата и към днешна дата вече двата месеца изтичат. Такъв тип разследвания е невъзможно да приключат в двумесечния срок”, каза Анчев.
Очаква се до края на годината да станат ясни причините за инцидента.