Снимка: iStock, илюстративна
Темата коментират Момчил Станчев и Светльо Желев
Какво представляват автономните автомобили и по какъв начин изкуственият интелект ни помага за сигурността и безопасността на пътя? Темата коментират Момчил Станчев, ръководител на отдел в инженерингов център в сферата на автомобилната индустрия и главният редактор на сайта „Калдата” Светльо Желев.
„Автономният автомобил е такъв, който няма нужда от шофьор, за да бъде управляван. Има различни нива на автономност при колите”, коментира Желев в студиото на предаването „Социална мрежа” по NOVA NEWS.
„Едно базово ниво на автономност е това, което в момента почти всяка кола има – да има да си позиционираш скоростта на едно ниво и да следиш предната кола и само да придържаш волана”, посочи Желев .
3D принтерите и автомобилната индустрия - новите технологии „на пътя” (ВИДЕО)
По думите му изкуственият интелект може да ни коригира, ако не взимаме правилно решение. „Сензорите могат да изпреварят човешките сетива. Някои от новите автомобили се предпазват сами от удари при по-ниска скорост. С подобряването на сензорите и софтуера, ще се стигне дотам и самите удари да бъдат предотвратени без човешка намеса”, добави той.
„Безопасността е нещо, около което всички се обединяват. Много от хората са скептични, че ИИ ще отнеме радостта от шофирането. Мисля, че това никога няма да се случи. Винаги ще има опция сам да управляваш, но защо да не може и да има вариант автомобилът да се управлява сам”, попита Желев. „Проблемът е кой ще носи отговорността при възникване на злополука с автономен автомобил”, е мнението му.
Кола с изкуствен интелект контролира платеното паркиране в Пловдив
Според Станчев в много от съвременните автомобили има системи, които осигуряват автономното шофиране. По думите му имало няколко нива. Най-разпространено е 2, а пълната автономност е ниво 5, което дори и в САЩ не били достигнали. „При ниво 5 човек влиза в автомобила, сяда, казва дестинация и се занимава с нещо друго”, посочи той.
„Основните функции на подобни системи са безопасността и сигурността. Посредством множество сензори и интелигентни системи, автономният автомобил може да вземе най-доброто решение на база на пътната обстановка”, посочи Станчев.
„Основните функции на автономността са безопасност и сигурност. Сред тях са сензори, интелигентни системи, които могат да вземат най-доброто решение на база пътната обстановка”, добави Станчев.
„Нашите инженери разработват такива софтуери, които се използват по цял свят. Отпечатъкът им е глобален. Както по света, така и у нас има много голям интерес към ИИ, особено към младите хора”, подчерта той.
„ИИ е обучаван от хора. Както едно дето, ако го научим кое е правило, то ще знае. Всичко зависи от хората”, заключи Станчев.
Редактор: Виктория Гетова