Снимка: iStock
Приходната агенция призова същото да направят и търговците в социалните мрежи
В разгара на Данъчната кампания 2025, която стартира на 10 януари, НАП напомни на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търговците в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност.
При продажба през социалните мрежи на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, която не е свързана с извършвана от физическото лице стопанска дейност, доходите се декларират в Приложение № 5, подчертава Приходната агенция. Това инфлуенсърите и продаващите стоки и услуги във Facebook, Instagram или TikTok могат да направят изцяло онлайн през електронната услуга за подаване на годишна данъчна декларация в е-Портала на НАП.
"Пиленцата от Монако" и BETL: Инфлуенсърите бяха замесени във фалшиво коледно парти на фирмата
Приходната агенция разполага с информация за получените доходи от инфлуенсъри, както и от физически лица, които продават различни стоки и услуги във Facebook, TikTok, Instagram. Тези данни се подават периодично от онлайн платформи, куриерски фирми и други. НАП периодично напомня с писма и обаждания по телефона на тези лица, че са задължени да декларират доходите си, а ако не го направят - подлежат на санкции, които могат да достигнат и до 2000 лв. Освен това спрямо тях ще бъде образувано контролно производство за установяване на задълженията им към фиска, които те ще трябва да платят с дължимите лихви.
За да не се стига до налагането на санкции, НАП е изготвила информационни материали за инфлуенсърите и търгуващите в социалните мрежи. В брошурите „Професия инфлуенсър – данъци и осигуряване“ и „Облагане на доходи от продажби в социалните мрежи и онлайн платформи“ се дават насоки как представителите на тези две нови и непрекъснато променящи се професии да декларират и платят данъците си и да се осигуряват.
В зависимост от това дали авторите са регистрирани като еднолични търговци, или печелят като физически лица, данъкът, който дължат, е 10 или 15 процента. Различните платформи, работодатели и международни компании подават информация за парите, които са изплатили на авторите, така че те няма как да укрият доходите си, категорични са от НАП.
През миналата година са направени над 60 проверки на популярни в интернет личности. По-голямата част са избрали доброволно да декларират доходите си. „Не са наясно, че дължат данъци. Затова сега нашата идея е да им кажем в хода на самата кампания, че и те като всички останали дължат. Да им разясним какво точно трябва да направят, какви данъци да платят и в какви срокове”, посочи директорът на дирекция "Комуникации" към НАП Анна Митова.
Редактор: Калина Петкова