До тази развръзка се стигна вчера, след като държавата отпусна 15 млн. лева

След 6-дневна блокада транспортът в София отново работи на пълни обороти. До тази развръзка се стигна в понеделник, след като държавата отпусна 15 млн. лева за удовлетворяване на финансовите искания на протестиращите.

Наземният градски транспорт в София подновява работа още тази вечер

Още късно снощи поетапно тръгнаха първите трамваи, тролеи и автобуси от депата. А тази сутрин София осъмна в нормалния си ритъм. Така проблем с придвижването на матурите няма да има и няма да се наложи изпълнението на мерките, предвидени от специално сформирания щаб на Министерство на образованието за улесняване придвижването на зрелостниците.

Държавата отпусна 15 млн. лева за градския транспорт в София

Решена ли е кризата с отпускането на 15 млн. лв. за столичния транспорт

Проблемът с градския транспорт не може да бъде решен с отпуснатите 15 милиона лева, тъй като те са само до края на годината, смята Михаил Кръстев, изпълнителен директор на Съюза за стопанска инициатива, в „Здравей, България”. Той посочи, че протестът е показал  колко са транспортните дружества, колко са административните служители, какви са заплатите на шофьорите, но не и какви са проблемите в бюджетите на дружествата, как да се подобри услугата, колко пари ще са нужни за тази цел.

Предприемачът Таня Скринска смята, че отпуснатите средства са били най-грешното, което е можело да се направи. По нейни думи ситуацията ще доведе до нова вълна на протести.

„Аз съм съгласна, че всеки трябва да получава достойно заплащане. Но всички разбрахме, че заетите в градския транспорт получават доста добри заплати за България. И протестират”, каза още тя. Скринска обясни, че логиката – няма достатъчно шофьори, затова трябва да се вдигнат заплатите, е грешна.

Кръстев каза още, че Васил Терзиев има ангажимент да работи върху това да не се чака следваща подобна криза, а да направи анализ, реформи на градския транспорт и да поиска необходимото финансиране.

Скринска посочи, че „не можахме да разберем дали кметът ще си свърши работата”. Тя подчерта, че парите е трябвало да бъдат отпуснати, но с изисквания за реформи в сферата. И запита „кой ще плати сметката” и откъде ще дойдат парите за отпуснатото увеличение.

Протестът на синдикатите и транспортните работници предизвика бурни реакции - политически обвинения, но и обществено недоволство. А тази сутрин синдикатите обявиха, че от януари готвят нови протести, ако не получат още пари. 

"Това е необходимо, за да се случи и другото предвидено увеличение от 500 лева. Ако не постигнем договорка по КТД заради липса на финансиране от СО, най-вероятно отново ще има протести. От исканията на служителите само 2/3 са постигнати. Предстои да се преговаря за подобряване на условията на труд, управление на работното време, почивки и отпуски. СОС трябва да прекрои рамките на бюджета си, може да се вземат пари от неизпълнимите капиталови разходи", смята Тодор Капитанов от КНСБ. 

Политическата подкрепа за Васил Терзиев: Закъсняла или навреме

„Отпуснатите средства за градския транспорт ще стигнат до края на годината. За догодина ще има нов проблем”, това каза политологът Георги Киряков в студиото на „Твоят ден” по NOVA NEWS. По негови думи ще има ескалация през следващ етап.

„Много тиха и неясна беше подкрепата за Васил Терзиев в първите дни на кризата от страна на партията, която го излъчи за кмет. Не искаха да калкулират загуби за себе си на национално ниво. Но след като се видя, че кметът има подкрепа, че хората са гневни не на него, а на ГЕРБ и общинските съветници от ГЕРБ и БСП, решиха да го подкрепят и вчера Кирил Петков и останалите бяха на протеста”, каза още той.

Политологът Страхил Делийски посочи, че протестът на служителите в градския транспорт е нещо, което се случва в развитите държави. „В София обаче кристализира още нещо. Затвърди се тенденцията на задълбочаване на класовите антагонизми”, посочи той.

Кризата с градския транспорт отекна и в Общинския съвет на Столичната община

Общински съветници също не видяха решение в отпуснатите 15 милиона лева. Според ПП-ДБ кадровият недостиг остава и в скоро време може да се търсят шофьори от други страни. "Спаси София" отново настоя за 20-процентно съкращение на администрацията.

„Кризата ще бъде окончателно решена на заседание на СОС, когато бъде приета икономическата рамка, в която са заложени увеличение на заплатите на 300 лева от 1 април на всички работници”, подчерта Иван Кирилов, общински съветник от БСП.

Това обаче няма да реши проблема с липсата на служители, смятат от ПП-ДБ.  „Не е тайна, че дори в момента, в автотранспорта работят водачи от Узбекистан.  Ако не можем да си изпълним транспортните задачи, да обслужваме града  -  може да сме принудени да търсим още и още водачи от чужди страни, за да може да е редовен градският транспорт”, категоричен е Симеон Ставрев, общински съветник от ПП-ДБ.

За реформи настояват и от „Спаси София” и излизат с конкретни предложения за сливане на дружествата и оптимизиране на процесите и персонала.  „Краткосрочно намаляване на 20% на администрацията. В момента 700 души седят в едни офиси и  не сме сигурни какво правят. Има в щатните бройни книговезци, хора, които пишат по черни дъски едни разписания, които вече се правят от изкуствен интелект и дори от най-елементарен софтуер през 2025 година”, заяви Емилия Ангелова, общински съветник от „Спаси София”.

От групата на ГЕРБ-СДС засега не коментират темата.

Повече по темата гледайте във видеата.