Васил Терзиев очаква след сключване на новите договори чистотата в столицата да се подобри

Столична община представи днес новите изисквания към сметопочистващите фирми, които се обявяват заедно с обществените поръчки за изпълнение на дейностите по чистота и извозване на отпадъците в София. Те бяха представени от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кмета по екология Надежда Бобчева, директора на Столичния инспекторат Николай Неделков и на Столичното предприятие за третиране на отпадъците Николай Савов и директора по управлението на отпадъците Емил Георгиев.

Екипът на Терзиев очаква след сключване на новите договори чистотата в столицата да се подобри с фокус върху няколко ключови аспекта:

►Ще се подновят сивите контейнери в София с нови, механични, затворени такива, за да няма преливащи отпадъци;

►Улиците и прилежащата инфраструктура ще са реално измити, а не само намокрени, както често е било при старите договори; 

►Площадите, малките улици и тротоарите около училища и детски градини ще бъдат почистени навременно от снега;

►Столична община ще си върне контрола върху чистотата в града с по-строги клаузи в договорите спрямо сметопочистващите фирми, за да не плащат гражданите сметката за недобро изпълнение;

►Софиянци ще получават по-добра услуга, без източване на средства в схеми.

СО глоби две сметопочистващи фирми за публично разкриване на конфиденциална информация

„Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Така че от нашия опит тази година и половина сме събрали редица инструменти, които да защитават интересите на общината и на софиянци и да бъде променен балансът от предишните договори, които защитаваха в немалка степен интереса на фирмите. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София”, каза Терзиев.

Повишените изисквания в новите поръчки акцентират върху:

►Повече механизирано чистене и извозване на отпадъците;

►Повече техника с цел да се намалят ръчните дейности, пропуските и злоупотребите;

►Автоматичен контрол с умна система от сензори, камери, бордови компютри и алгоритмични модели;

►По-високи санкции при неизпълнение и по-улеснен режим на налагане на санкциите.

Директорът на Столичното предприятие за третиране на отпадъци: Няма никакви нарушения

Снимка: БГНЕС

Тази година изтичат 7 от договорите с фирмите за почистване и сметосъбиране на 20 от 24-те района на Столична община, което налага да бъдат подписани нови споразумения. Те ще са валидни до 2030 година.

Обявените поръчки са за районите, за които договорите за сметопочистване изтичат през 2025 година, с обща прогнозна стойност:  515 473 737 лева с ДДС за петте години, както следва: „Средец”, „Лозенец”, „Студентски” - 81 060 384 лв.; „Възраждане”, „Оборище”, „Триадица” (център) - 51 945 303 лв.; „Подуяне”, „Слатина”, „Изгрев” - 80 885 448 лв.; „Сердика”, „Илинден”, „Надежда” - 71 912 059 лв.; „Искър”, „Кремиковци”, „Панчарево” - 91 019 863 лв.; „Връбница”, „Нови Искър”, „Банкя” - 57 516 337 лв.; „Красно село”, „Люлин” - 80 234 393 лв. За „Младост”, „Витоша”, „Овча купел” и част от „Триадица” настоящите договори изтичат през 2027 година. „Красна поляна” се обслужва от общинското дружество „Софекострой” ЕАД, чийто договор се подновява всяка година.

За да подобри чистота в града, екипът на Васил Терзиев залага няколко ключови подобрения в изискванията към фирмите, които ще дадат по-добра възможност на Столична община за контрол на дейността.

ГЕРБ-СДС: Софийският боклук не се преработва, преди да стигне до сметището

Столична община вече завиши контрола по заварените договори за сметопочистване. Рекорден обем санкции е наложил Столичният инспекторат на сметопочистващите фирми през 2024 година: 2 343 954 лв. в сравнение с 685 303 лв. за 2023 година.

Завишеният контрол на входа на завода и по трасето на камионите, в координация между Столичния завод за третиране на отпадъците (СПТО), Столичния инспекторат (СИ) и Столична община, вече дават реален резултат. Удължен е срокът за запълване на последната клетка на депото за битови отпадъци „Садината”- с две години и половина или до април 2029 г., според последното обследване, направено от проектантите на депото през април тази година.

В новите договори е заложено от 2 до 10 пъти увеличение на размера на неустойките за установено неизпълнение на различните дейности, както следва:

►Пропуснато обслужване на контейнер - санкцията се увеличава от 500 лв. на 1000 лв. за всеки брой; 

►Непочистени отпадъци около контейнерите за битов отпадък след обслужването им - от 200 лв. на 500 лв.; 

►Неспазване на изискванията за въвеждане, предаване на данни и прекъсване на връзката в GPS системата - от 1000 лв. на 10 000 лв.;

►За системно неизпълнение на дейностите - от 30 хил. лв. на 100 хил. лв. в новите договори.

Извънредно заседание на СОС за боклука на София

Освен размера, Столичната община променя и начина, по който се налагат санкциите за неизпълнение на дейностите по договорите. Те вече се налагат като неустойка, с нов режим на констатиране, който е облекчен като процес и оформен така, че да не допуска двусмислено и спорно тълкуване.  Констатирането на нарушенията вече ще се извършва от Столичния инспекторат в реално време, ще се удостоверява с електронен подпис и ще се изпраща веднага по електронен път. Това ще отстрани всички стъпки, които досега сметопочистващите фирми са използвали като възможност да откажат връчване или да атакуват в съда впоследствие. Въведена е клауза, която отчита бездействие - 3 констатирани случая на неизпълнение в рамките на месец вече ще се считат за бездействие и за него ще се начислява друг вид неустойка в допълнение към неустойките за всяка една от констатациите.

Снимка: БГНЕС

Новите договори залагат и по-високи изисквания в техническата спецификация към почистващите фирми за извършване на повече механизирано метене на тротоари и пътни платна:

►Ясни изисквания за налягането на дюзите (мин. 15 бара и макс. 50), с които се извършва миенето на улиците, за да се гарантира по-високо качество на дейността;

►Нова техника - по 3 броя вакуумни прахосмукачки тип ремарке за механизирано събиране на листата във всяка зона, по 3 броя специализирани машини за почистване на пътни знаци във всяка зона,  по 1 машина за почистване на мантинели във всяка зона; 

►Ясни изисквания за набора от четки, с които фирмите да извършват по-ефективно механизираното метене на различни видове трасета и различен тип на замърсяването.

Васил Териев заяви, че се залага на" по-различно технологично обезпечаване, така че да знаем какво се е свършило, кога се е свършило, както и качеството, с което се е свършило". Той допълни, че в реално време ще може да се следи какво се случва в целия град.

Бобчева посочи, че Столична община като възложител ще бъде в по-изгодна позиция от страна на договорите, за да може да налага необходимите санкции и да предприема необходимите действия, ако не е доволна от изпълнение на дейностите. Тя допълни, че софиянци ще получат по-добра услуга, за която плащат, "без да има източване на средства и участие в схеми, каквито вече сме ви показвали".

Редактор: Калина Петкова
Източник: БГНЕС