Екип на NOVA тръгна по следите на титуляра по една от сметките, по които са превеждани пари в новата онлайн измама с чат приложения

Нови сигнали към ГДБОП за пострадали от онлайн измамата през чат приложения. Схемата - чрез хакване на телефона, контактите на абоната започват да получават съобщения с искане да бъдат преведени пари заради спешен проблем. От Aсоциацията на банките също са реагирали и вече започват да обработват първите жалби за отмяна на преводите към сметки на измамниците.

Хората, които са превели пари, и в последствие са разбрали, че са станали жертва на измама, имат няколко варианта:

► Най- важното е да се свържат незабавно с банката, ако вече са направили превода

► За целта могат да използват и специалните телефони за спешни случаи в такива ситуации

► Ако преводът е между две различни банки, те влизат в контакт една с друга в опит да спрат парите. Пътят обаче се усложнява докато и двете институции направят своите проверки

► Още по-сложно става, обаче, ако получателят ги изтегли от сметката преди всичко това да се случи.

В банките вече регистрират първите жалби и искания за отмяна на направени плащания. Сумите на трансакциите са между 1200 и 1800 лева.  „Очакваме те да станат доста повече. Поне  над 100. Причината е, че не всички хора, които са превели в момента тези суми, са свързани с тази конкретна измама. И все още не са се усетили, че са превели на измамници тези пари”, обясни  председателят на Комитета по киберсигурност в Асоциацията на българските банки Даниел Креков.

Шефът на "Киберпрестъпност" в ГДБОП: Вероятно AI помага на хакерите при измамата с профили в чат приложения

Ако обаче преводът е финализиран, процесът е по-дълъг и отнема няколко седмици. ”Между банките има споразумение. Финансовата институция може да подаде сигнал на отсрещната банка и те да спрат превода на парите. Ако обаче парите бъдат изтеглени - в такъв случай, за съжаление, няма как да се случат нещата, защото клиентът сам е разпоредил нареждането на своите пари”, обясни Креков.

Практиката сочи, че обикновено се искат по-малки суми и по спешност, така че жертвата да няма време за насрещна проверка дали това не е измама. „Последната измама е свързана с чат приложение. За съжаление в последно време навлезе изкуственият интелект, който започва да имитира човешки глас - особено в по-простите изречения. И, ако атаката е доста по-специфична, доста по-професионално подготвена, тогава отсрещната страна ще има и вашия глас”, заяви Креков.

ГДБОП предупреждава: Хакери превземат потребителски профили в чат приложения

Имената на титуляра на една от сметките, по която са преведени пари, отведе екип на NOVA в петричкото село Ключ. Не успяваме да го попитаме директно дали става въпрос за съвпадение на трите имена или действително е имало насочване на суми по сметката на неговата фирма. На адреса е само баща му.

Мъжът обяснява, че синът му „работи нещо в София”. „Къде точно не мога да кажа. Преди работеше в бинго зали, но сега къде и какво точно работи – не знам”, заяви Ванчо Илчев.

Според него синът му не може да се е забъркал в незаконна схема. Не знае работата му да е свързана с интернет, или финансови институции. „Няма как. Не е такъв. Ни пуши, не пие. Такива работи няма”, подчерта Илчев.