Снимка: "Слънчев бряг", Getty Images
От "Активни потребители" призовават гражданите да подават повече сигнали за нередности
Комбинирана проверка на няколко държавни институции разкри сериозни нарушения в туристическия комплекс "Слънчев бряг", свързани с продажба на фалшиви маркови стоки и масово неиздаване на касови бележки. Акцията е една от най-мащабните от началото на летния сезон.
В студиото на "Твоят ден" адвокат Антоан Атанасов от "Активни потребители" коментира, че подобни масирани акции в началото на лятото вече са традиция. Въпросът, според него, е колко дълготраен е ефектът от тях.
"Държавата постъпва правилно като прави проверки, но те трябва да бъдат системни. Ако проблемите не се следят целогодишно, усилията се обезсмислят", казва Атанасов.
Масирани проверки в търговски обекти в "Слънчев бряг"
Въпреки наличието на онлайн платформи за сигнали, гражданите често се сблъскват с технически проблеми или липса на отговор. В почивните дни подаването на сигнали до КЗП често е невъзможно, а самото разглеждане на жалбите се бави.
"Не можем да очакваме КЗП да покрива всичко сама – това е тежка административна работа. В други страни НПО-та и организации за защита на потребителите поемат част от тази тежест", обясни адвокат Атанасов.
За какво отговарят отделните регулатори?
НАП – отговаря за касовите бележки и данъчните нарушения.
Икономическа полиция – участва в проверки за фалшиви стоки и други престъпления.
КЗК – следи за ценова спекулация и монополни практики.
КЗП – се занимава с нелоялни търговски практики и отказ от връщане на стоки.
Какво да правят потребителите?
Съветът на експертите е потребителите да продължат да подават сигнали, дори когато процесът е тромав. Организациите като "Активни потребители" също предлагат помощ – безплатно консултират, а при сериозни случаи, поемат и подаването на жалби от името на клиента.
"Един сигнал е по-добре от нито един. Така се натрупват данни, които институциите могат да използват за по-ефективни действия", завърши Атанасов.
Проверките в "Слънчев бряг" за пореден път потвърдиха, че борбата с нелоялните търговски практики остава актуална. Но дали краткосрочният респект от акциите ще се превърне в устойчив контрол, зависи не само от институциите, но и от активността на самите потребители.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни