Хибридите напротив – трябва да станат по-шумни

Високите нива на градския шум могат да бъдат опасни за здравето. Проблемът е на древен ред и в Европейския парламент.

Евродепутатите гласуваха по-строги ограничения за производителите на нови автомобили. Целта е да се намали вредният шум от пътния трафик. С оглед безопасността на пешеходците хибридните автомобили пък трябва да станат по-шумни.

Половин Европа е подложена на шум над 55 децибела. Основна заслуга за това имат колите по пътищата. България не прави изключение. Значителна част от българите живеят и работят в опасна за здравето среда.

Най-шумно е в големите градове, показват периодичните измервания на децибелите от автомобилния трафик. Шумовата карта, разработена за столицата показва, че най-шумно е около големите пътни артерии. На Цариградско шосе шумът от колите е около 80 децибела.

Целта на новия регламент, гласуван в Европарламента, е автомобилите да станат по-тихи. В интерес на потребителите новите ще носят специална индикация за нивото на шум. По-конкретно шумът при леките автомобили трябва да се намали с 4 децибела, а при тежките – с 3 децибела.

Освен на двигателите, предстои да обърнем внимание и на други шумови фактори - пътната настилка, автомобилните гуми и аеродинамиката.

Законодателният пакет обхваща и хибридните автомобили, задвижвани частично от електричество. Предимството на хибридния автомобил може да се превърне и в недостатък. Ако сме пешеходци и колата срещу нас е прекалено тиха, има опасност от инцидент.

За този тип коли новите правила предвиждат въвеждане на специален звуков сигнал, който да предупреждава пешеходците. Европейското законодателство ще влезе в сила за новите автомобили шест години след окончателното му приемане. Две години по-късно директивите ще са задължителни за всички коли.

Подробности ще намерите във видеото.
 

Репортер: Николай Василковски