Едва 4% имат отлични знания по математика

Българските ученици значително изостават в знанията си в сравнение с връстниците им от други европейски страни. Това показва последното международно проучване ПИЗА. То оценява знанията на учениците от 65 страни на възраст между 15 и 16 години. 


Първо трябва да уточним, че акцентът на последното изследване е математиката и как  учениците ни се представят по предмета. Другите две области, които се изследват, са четенето и природните науки. Резултатите сочат, че по математика почти половината ученици или 44% успяват да решат само лесни задачи, и то, ако имат формула. На фона на това, децата, които имат отлични познания по предмета, са едва 4%.


Проблемите продължават и по четене. Огромна част от децата се затрудняват да извлекат информация от текст. Близо 13% не се справят с елементарни задачи. И отново – едва около 4% имат отлични умения по четене. 


За учениците основният фактор затова да продължават да изостават в знанията се крие в съдържанието на самия учебен материал – наличието на много теория и по-малко практика, както и сложния език, който е по-лесно да бъде наизустен, отколкото разбран.


И за учителите  причината за ниските резултати е именно в предаването основно на теория. Експертите пък видяха проблемът в липсата на достатъчно часове по важните предмети като математиката. 


Някои ученици виждат и като проблем липсата на време за всеки един ученик.


Изводите – постиженията на учениците ни в последното изследване са по-добри от тези преди три години, но все пак резултатите им  продължават да са много по-ниски от тези в останалите изследвани страни. Така от общо 65 страни по математика се нареждаме на 47-о място, по четене на 51-ва позиция, а по природни науки на 45-та.


И още – учениците, които учат в профилирана гимназия или паралелка, показват много по-добри резултати и знания от тези в професионалните гимназии или т.нар. бивши техникуми.