Въпросите са много, разумни отговори няма

Пет дни без никаква следа. Полет MH370 на Малайзийските авиолинии от Куала Лумпур за Пекин, с 239 души на борда, като че ли се е изпарил. Въпросите са много, но на почти никой от тях няма разумен отговор. Нещата, които не знаем са повече от онези, които знаем.

 

КУРСЪТ

 

Какво знаем?

 

Боинг 777-200ER е излетял от Куала Лумпур, столицата на Малайзия, в 12.41 часа сутринта в събота местно време. Той е трябвало да кацне в Пекин в 6.30 сутринта, след като измине 4 350 километра. Около 1.30 часа сутринта диспечерите в Субанг (край Куала Лумпур) губят контакт със самолета, който в този момент се намира над Южнокитайско море, между Малайзия и Виетнам.

 

Какво не знаем?

 

Какво се е случило след това. Пилотите не са съобщили за проблем, не са подали и сигнал за бедствие. Малайзийските военни цитират данни от радар, предполагащи, че самолетът може да е обърнал обратно и се е насочил към Куала Лумпур. Но пилотите не са съобщили на контролната кула, че смятат да променят курса. Високопоставен малайзийски военен съобщи, че самолетът е пропътувал хиляди мили извън определеното му трасе, като се е движел в противоположна посока от планираната дестинация. Боингът е спрял да предава идентифициращи сигнали преди да изчезне, т.е транспондерите му са изключени.
Не знаем защо самолетът се е движел в обратна посока. Експерти твърдят, че отклонението е умишлено, според други обаче, срив в електрическата система може да е повредил основния и вторичния транспондер, а самолетът е летял така повече от час.

 

ПЪТНИЦИТЕ

 

Какво знаем?

 

На борда са били 227 пътници и 12 души екипаж. Петима от пътниците са под 5-годишна възраст. Сред пасажерите са няколко художници и калиграфи, както и служители на американска фирма за полупроводници. Според Малайзийските авиолинии, пътниците са от 14 националности от Азиатско-тихоокеанския регион, Европа и Северна Америка. Гражданите на Тайван и Китай са 154-ма, малайзийците са 38, а американците - трима. Четирима души са имали билети, но не са се качили на самолета.

 

Какво не знаем?

 

Не знаем дали някой от пътниците има нещо общо с изчезването на самолета.

 

МИСТЕРИЯТА С ПАСПОРТИТЕ

 

Какво знаем?

 

Двама от пътниците са се качили на борда с откраднати паспорти. Властите ги идентифицираха като ирански граждани – 18-годишният Поури Нурмохамади и 29-годишият Сайед Мохамад Реза. Малайзийската полиция смята, че по-младият мъж се е опитвал да емигрира в Германия като използва откраднат австрийски паспорт. Той е влязъл в Малайзия на 28-ми февруари с истинския си ирански паспорт, според Интерпол. Използването на крадени документи за самоличност наведе на мисълта, че хората, които са ги използвали може да са замесени в изчезването на самолета. Но Интерпол не смята, че иранците имат връзки с терористични организации, а по-скоро са нелегални имигранти. Още повече, че майката на Нурмохамади се е свързала с малайзийските власти, след като синът й не е пристигнал във Франкфурт, където тя го очаквала.

 

Какво не знаем?

 

Повече подробности за двамата мъже, особено за по-възрастния – 29-годишния Реза. Двамата иранци са се познавали – те са се снимали заедно минути преди да се качат на борда на изчезналия самолет. Нелегални имигранти и преди са използвали крадени паспорти в опит да влязат в много западни държави.

 

СИГУРНОСТТА

 

Какво знаем?

 

Интерпол твърди, че паспортите, с които двамата иранци са пътували, са включени в базата им данни за откраднати документи за самоличност. Международната полицейска организация обаче е категорична, че паспортите не са били проверявани в тази база данни от момента, в който са откраднати до момента, в който самолетът е изчезнал. Директорът на Интерпол заяви, че е много притеснително, че пътници са успели да се качат на международен полет с паспорти, включени в базата им данни.

 

Какво не знаем?

 

Дали тези паспорти са били използвани за пътуване и преди това. Интерпол твърди, че не може със сигурност да каже колко пъти тези паспорти са били използвани за международни полети. Малайзийските власти разследват как са се прилагали мерките за сигурност на летището в Куала Лумпур, но засега твърдят, че те отговарят на международните стандарти.

 

ЕКИПАЖЪТ

 

Какво знаем?

 

Пилотите са малайзийци. Капитанът Захариа Ахмад Шах е 53-годишен ветеран с 18 365 летателни часа, който постъпва на работа в Малайзийските авиолинии през 1981 година. Той е опитен летец, който изпитва на симулатор кандидатите за пилоти. Самият той има в дома си симулатор и прекарва свободното си време на него. Помощникът му – 27-годишният Фарик аб Хамид е с 2 763 летателни часа зад гърба си и работи в авиокомпанията от 2007 година. Досега той е летял на друг модел самолет, но преминава на Боинг 777-200, след като е завършил успешно обучение на симулатор.

 

Какво не знаем?

 

Какво се е случило в пилотската кабина във времето, когато самолетът губи контакт с диспечерите. Пътническият самолет е бил в така наречената „най-безопасна фаза на полета”, достигнал е максималната височина, когато изчезва. Метеорологичните условия са били добри. Авиационни експерти твърдят, че е доста смущаващо, че пилотите не са съобщили за каквито и да било проблеми преди Боингът да изчезне от радарите.

 

ИЗДИРВАНЕТО

 

Какво знаем?

 

Огромен брой кораби и самолети от различни държави претърсват Южнокитайско море в района, където самолетът е бил засечен за последно от радарите. Оказа се, че намерените досега отломки не са свързани по никакъв начин със самолета. Химически анализ доказа, че мазното петно в морето е от петролен танкер. До момента не е открито нищо, свързано с Боинга.

 

Какво не знаем?

 

Дали търсенето е съсредоточено на правилното място. Спасителите концентрираха усилията си в района на Тайландския залив близо до последната известна позиция на самолета. Но те непрекъснато разширяват зоната на търсене на запад към полуостров Малака и Андаманско море, както и в част от Индийския океан. Тайландският залив, където е последната известна локация на Боинга, е много плитък. Средната му дълбочина е 45 метра, а най-дълбоката точка 80 метра. Ако машината е под водата, то черните й кутии трябва да излъчват сигнали. Тези сигнали обаче могат да бъдат засечени от спасителните кораби и самолети, които са не по-далеч от 15 километра от мястото.

 

ПРИЧИНАТА

 

Какво знаем?

 

Нищо. „Самолет да изчезне по такъв начин е направо невероятно. И ние сме много озадачени.”, заяви министърът на транспорта на Малайзия. Самолетът Боинг 777-200ER се смята за един от най-безопасните.

 

Какво не знаем?

 

Докато спасителите не намерят самолета и черните му кутии, ще е много трудно да си представим какво се е случило. Причините, поради които самолет може да изчезне могат да се разделят на три групи – механични, действия на пилотите и тероризъм. Но до момента всичко са теории без каквито и да било доказателства зад тях.

 

ПРЕЦЕДЕНТЪТ

 

Какво знаем?

Рядко е, но не е безпрецедентно граждански самолет да изчезне по средата на полет. През юни 2009 година полет на Еър Франс 447 излита от Рио де Жанейро за Париж с 228 души на борда. Машината прелита над Атлантическия океан, когато комуникацията от Еърбъса А330 (друг доста модерен и смятан за безопасен самолет), внезапно прекъсва. Първата отломка е локализирана след пет дни търсене. Корпусът на самолета, по-голяма част от останките му и телата на жертвите са открити 2 години по-късно дълбоко под водите на Атлантическия океан. Изясняването на причините за тази тежка катастрофа отнема години.

 

Какво не знаем?

 

Дали случилото се с малайзийския самолет е сходно с това, което стана с полета на Еър Франс. Следователите смятат, че трагедията с полет 447 е резултат от серия грешки на пилотите, неадекватна тяхна реакция и технически проблеми.