15-годишните трудно взимат решения, според изследване

Българските ученици не могат да решават проблеми. Международно изследване постави българчетата на едно от последните места в тази класация. От 44 държави, които са участвали в изследването, българските ученици се нареждат на 43 място

 

Преди нас е Уругвай, а след нас е само Колумбия. На първо място е Сингапур. Над 2100 български ученици на възраст от 15 години са участвали в изследването от 186 училища. Проучването е проведено през 2012 година. 
  

15-годшните е трябвало да решават казуси, свързани с обикновени житейски случки като какъв билет да си купим за метрото, как да стигнем от точка "А” до точка "Б” или как да си пуснем климатика. Оказва се, че един български ученик със средни постижения може да реши само най-елементарните познати проблеми.

 

"Основният проблем е, че училището ни се е превърнало в „обучилище” – децата не учат неща, които могат да прилагат в живота, а неща, които някой е решил, че трябва да им вкара в главите”, обяснява психологът Иван Игов.

 

Основна роля за изследването са играли и уменията на децата да работят с компютри. 93% от участниците са имали компютри, а 7% - не. Те обаче са били с много по-ниски резултати. Социаолно-икономическият статус на семействата също влияел на резултатите. 

 

В изследването през 2015 година решаването на проблеми отново ще бъде включено. За да имат по-високи резултати учениците ни, образователният министър обеща до края на година поне в половината училища да имат компютърни кабинети и интернет. В момента има само в около 25% от учебните заведения. Освен това ще бъде въведена и допълнителна извънкласна дейност, за която ще се отпуснат допълнително около 4 милиона лева.