Машината е била отклонена и е преминала над Крим, подчерта Александър Богоявленски

„До този момент знам, че този самолет е свален с ракета. Това е версията, която надделява над всичко. Твърди се, че системата, с която е бил свален, е „Бук” – това е например брониран автомобил с доста големи ракети – по 4-5 метра. При изстрелване могат да поразят самолет. Терористите също имат такива системи”, обясни за „Здравей, България” журналистът Чавдар Стефанов, който отбеляза и че това е вторият трагичен инцидент с малайзийски самолет за пет месеца.
 
Журналистът, който е бил дългогодишен кореспондент на БНР в Москва, отрече самолетът да се е движел в пространство, което е предназначено само за военни самолети: „Това е международно трасе, полетите със самолети до височина 7500 м са забранени от Украйна, но международните коридори, които са над 10 000 м са позволени. А самолетът е летял на 10 800 м”.
 
Журналистът Александър Богоявленски също потвърди, че според фактите самолетът е свален от ракета. 
 
„Късно снощи от Пентагона потвърдиха информацията, че американски части, които се намират в региона, имат неоспорими доказателства, че става въпрос за изстрелване на ракета”, допълни Богоявленски.
  
Чавдар Стефанов допълни, че дори се предполага, че ракетата е била изстреляна от селището Снежнее – един от активните региони на бойни действия през последните дни. Според него най-вероятно ракетата е била изстреляна от донецките сепаратисти.
 
По думите на Александър Богоявленски най-големият проблем ще се окаже кой ще разследва този инцидент, защото регионът е размирен и контролиран от бунтовниците в Украйна, а това според него означава, че ако те са свалили самолета, то биха имали интерес да прикрият част от доказателствата за това.
 
Според Чавдар Стефанов ще се чуят и много коментари за това, че виновна е Русия, защото тя е  държавата, която има твърде малък международен авторитет в момента и е най-уязвимата. 
 
„Потокът от оръжия там не спира. Даже се учудвам, че подобен инцидент не се е случил по-рано”, отбеляза Стефанов. 
 
Александър Богоявленски подчерта нещо, което са забелязали коментаторите в авиационния сектор, а именно - самолет е бил отклонен с 80 км от традиционния си маршрут заради буря.
 
„Самолетът се насочва малко по на север от традиционния си маршрут и минава над Крим – района, за който и Федералната авиационна администрация на САЩ, и Европейската агенция за сигурност – агенциите, с които авиокомпаниите най-често се съобразяват, са дали предписание да не се лети отгоре. Повечето авиокомпании обаче го пренебрегват и продължават да летят отгоре, предпочитайки икономиите”, обясни Александър Богоявленски.
 
„За мен частта инцидент е по-скоро в хората, които се прицелвали в нещото, летяло над главите им, тъй като те не могат да видят за какъв самолет става дума. Не могат да засекат неговия топлинен отпечатък. За мен това не е чисто умишлен акт, коментира още журналистът.
 
От своя страна Чавдар Стефанов отбеляза, че в руските медии се говори упорито, че до самолета имало друг, който след това изчезнал.
 
Още версии за падането на Боинг 777Още късно снощи, българско време, вицепрезидентът на САЩ Джо Байдън съобщи, че самолетът е бил взривен в небето и че случилото се на полет MH17 не е случайност.
 
Любопитно е да бъде отбелязан и фактът, че самолетът пада точно 17 години след първия си полет, който е бил на 17.07.1997, твърди сайт, който следи в реално време движението на самолетите. Същият сайт твърди, че самолетът се е отклонил от обичайния си маршрут над територията на Украйна. Веднага след падането му в същия коридор са минали четири други самолета, които не са били отклонени.
 
Целия разговор в студиото гледайте във видеата.