Болните у нас са лекувани със закъснение, нагрубявани и дискриминирани

 

Тежки констатации за недъзите в здравеопазването. Болните в България са лекувани със закъснение, нагрубявани и дискриминирани. Данните са от доклад на Центъра за защита на правата в здравеопазването.

 

Всъщност докладът се основава на сигналите на пациенти. В почти половината случаи те са срещу обслужването в болниците - чакаме дълго без специалистите да ни обърнат внимание и получаваме грубо отношение. На второ място са оплакванията за работата на ТЕЛК комисиите. Това са звената, които определят степента на инвалидност на пациентите.

 

Следват оплаквания за отказ на Здравната ни каса да плати лечение в чужбина. А линейките на спешна помощ понякога закъсняват или въобще не идват.

 

Преди месец Иво Николов губи близък приятел. Обажда му се колега, че получава инфаркт и така за кратко от шофьор на такси Иво става шофьор на линейка. „От центъра за спешна помощ на телефон 112 на 50-ата минута след много разговори с диспечърката обясняват, че кола не може да се изпрати и колежките питат какво трябва да се случи. При което те отговарят, че трябва ние да преценим какво да направим с колегата”, разказва той.

 

Преценяват, че сами трябва да закарат колегата си до болница. Няколко дни по-късно той умира. Можело ли е нещата да се развият по друг начин, думата е на лекарите. Защо обаче линейки не отиват на някои адреси, няма как да не попитаме. Ние разполагаме с определен брой екипи, които отиват на най-спешните адреси и това е принцип номер едно”, коментира зам.-директорът на Спешна помощ-София Светла Богданова.

 

След сигнала ни в Спешния център проверяват случая с колегата на Иво. Така се връщаме към голямата дискусия с много отворени въпроси - кое е спешно и кой го решава, с колко линейки и при какви условия работят лекарите в системата. 

 

„Основната причина за всички тези описани обстоятелства е лошата организация на самата здравна система, не толкова персоналната вина. Има разбира се и такива персонално виновни хора в отделни случаи”, категоричен е Стойчо Кацаров от Центъра за защита на правата в здравеопазването.

 

А въпросът с най-отворен отговор е: Какво ще направи държавата оттук насетне?

 

По думи на експерти, като следствие от всичко това, все повече пациенти започват да водят съдебни дела. Безплатна правна помощ и консултации можем да потърсим в Центъра за защита на правата в здравеопазването.