След проверки тази година са иззети 80 000 литра бензин и 280 000 литра дизел

 

Разследващите по пътя на незаконното гориво, открито в нелегална рафинерия в град Летница. Все още не е ясно, дали опасният дизел е стигнал до колите ни. Най-вероятно от рафинерията са зареждали само частни лица, но не и големи бензиностанции. С какво гориво караме?


Това е една от лабораториите, в които се следи качеството на горивата у нас. Всяка проба на бензин или дизел, взета от бензиностанция в страната, идва тук. И експертите следят дали има отклонения от нормите за качество.


От началото на годината контролните органи са извършили над 1000 проверки, при които са взети над 1000 проби. При близо 400 са открити нарушения, но само в 86 от случаите – отклоненията са в показателите за качество.


Хиляди километри зад граница. И хиляди километри в страната. С толкова опит зад волана равносметката е проста.


„По-скъпо и по-некачествено е българското гориво. Има съществена разлика в мощността в колата, когато е заредена с гориво в Западна Европа и когато е заредена в България”, заяви шофьорът Антон Райчев.


Затова и всяко зареждане на колонката за Антон, когато кара у нас, се превръща в изпитание – за него и за колата му.


„Особено на фона на факта, че два пъти ми се е налагало да ремонтирам турбини на автомобил, който е купен чисто нов”, коментира шофьорът Антон Райчев.


Разликата в горивата усеща и по джоба си. А за да провери дали е прав е готов и на експеримент.


„Донесох и проба – да видим 1 литър българско гориво и 1 литър люксембургско - каква е разликата в качеството”, заканва се шофьорът Антон Райчев.


Дали горивото, с което Антон зарежда, е качествено – се следи в тази лаборатория.


„Взема се от дизеловото гориво, след което се инжектира вътре и се отчита съдържанието на вода”, обясни Цвета Никифорова от лаборатория за анализи на горива.


Гаранция дали горивото, с което последно е зареждал Антон, е било от нелегалната рафинерия в Литница – засега идва само от големите бензиностанции.


„Вероятността е близка до нула, защото всяко гориво върви със сертификата си за произход.

 

Никоя голяма верига не би купила от съмнителен доставчик”, коментира Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация.


Гаранция от разследващите обаче – все още няма. Разпити на свидетели и нови доказателства ще покажат пътя на опасния дизел. Между 60 и 150 тона гориво са излизали всеки месец от там.


„Получаваме информация за незаконна търговия с горива, незаконно примесване на други продукти, които развалят качеството на горивата, и ги препращаме веднага до контролните органи”, коментира още Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация.


След проверки тази година са иззети 80 000 литра бензин и 280 000 литра дизел.


„Сериозни отклонения е имало, но са единични случаи. В 90% от случаите е качествено – много рядко има отклонения”, обобщи Цвета Никифорова от лаборатория за анализи на горива.
Най-вероятно с опасния дизел, произвеждан в Литница, са зареждали шофьори, които купували на място или в малки бензиностанции. В големите вериги горивото пристига със сертификат.


„От момента на закупуване на горивото от вносител или доставчик има стриктен контрол по цялата верига”, коментира още Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация.
Веригата може да се скъса, ако има препродаване от доставчик на доставчик. Тогава и щетите за шофьори като Антон може да са много по-сериозни.


Дали част от количествата, произвеждани в незаконната рафинерия, са достигнали до автомобила ни –ще стане ясно окончателно след като приключи проверката на разследващите.

 

Припомнете си основните факти по случая: