Българско изобретение предотвратява самолетни катастрофи. По-малко технически закъснения и максимална безопасност на полетите вече гарантира българската разработка.
Експертите изчисляват, че вероятността да попаднем в самолетна катастрофа е 1 към 25 милиона. Колкото повече се развиват технологиите, толкова повече намаляват рисковете от инциденти.
Български инженер дава своя принос към света за по-безопасно летене. Той създава софтуер, който предупреждава екипажа, преди да е станало твърде късно.
По темата
Годината е 2014. „Еърбъс” със 162 пътника на борда се разбива до остров Ява по време на буря. Причината обаче се оказва не времето, а лоша поддръжка. Техниците на авиокомпанията са нямали почти никакъв шанс да предотвратят трагедията. Ако имаха българската система, тя би алармирала пилотите месеци преди инцидента, че нещо с компютърните системи не е наред.
„Предходните 12 месеца е имало 23 индикации за проблем с 2 от компютрите на самолета. Като 24-ят сваля машината. Това категорично е можело да бъде предотвратено”, заявява Светослав Петров.
Той е авиоинженер от 9 години. В практиката си открива пробойни в авиацията и така му хрумва идеята да я направи още по-сигурна и надеждна.
„Има от над 100 години авиация, а на никой не му е хрумнало, случват се и такива неща, просто видях различните дупчици, които са много малко, но съществуват в авиационната надеждност и сигурност”, заявява Светослав.
Българският софтуер събира и анализира различни видове данни от проблеми.
„С нашата разработка можем да хванем абсолютно всякакъв вид повтарящи се проблеми и сме го доказали пред Немската агенция по авиационна сигурност”, обяснява авиоинжинерът.
Разработката е толкова интелигентна, че дори подсказва на авиокомпаниите какъв е шансът дадена машина да не може да излети навреме поради определен технически проблем. Така техниците сменят компоненти преди те наистина да са дефектирали и причинили закъснение или дори нещо по‐лошо. Разработката действа на германския авиационен пазар от 4 години и помага на няколко компании.
„Тя премина през много дълъг и тежък изпитателен период. Наслаждавам се на това, че започваме да жънем успехи и започваме малко по малко да променяме авиацията”, заявява Светослав.