Това предвиждат новите правила за пътническите превози у на

Всички автогари с камери, безплатен интернет и системи за охрана. Това предвиждат новите правила за пътническите превози у нас. С тях за първи път разделят гарите на три категории. Ще станат ли по-комфортни междуградските спирки и ще плащаме ли по-скъп билет за автобус?

В момента в страната работят 126 автогари. Съвсем скоро всяка от тях задължително ще трябва да предоставя пълна информация за разписанието на автобусите – в сайт и по телефон. Освен това ще трябва да има гишета за информация и продажба на билети, място за съхранение на багаж, помещения за майки с деца и кабинети за първа помощ. Към всички спирки трябва да се монтират и рампи в помощ с хора с увреждания.

По темата

Централна автогара София. До следващия автобус за родния Русе Нина ще трябва да чака поне два часа. Затова всяко удобство тук прави престоят й по-приятен.

„Тази гара не е лоша, по-нова е. Добре е. Например нашата автогара в Русе не е за предпочитане”, на мнение е Нина.

Освен че може да хапне и изпие чаша кафе на спокойствие Нина бързо се ориентира и в разписанието.

„Засега не виждам Русе, но ще излезе след малко”, казва Нина.

Най-голямата автогара у нас вече отговаря на всички изисквания на Брюксел.

„Ние сме терминал и сме длъжно да посрещнем хората, да им приятно, да им е чисто”, коментира Иван Мирославов, управител на Централна автогара – София.

Близо 200 км на юг. Гара Добринище. Тук пътниците посрещат паднали мазилки, изпочупени прозорци и катинар вместо служителка на гишето.

„Поддържаш такава голяма сграда и 5 рейса минават, трима човека слизат. Какъв е смисълът?”, пита Цонко.

До няколко месеца всички автогари ще получат категории като хотелите.

„Очаква се при по-висока категория пътниците да получат по-добра услуга”, обяснява Красимир Калайджиев от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.

Така гарите първа категория ще трябва да предлагат всички екстри – от безплатния интернет до стаи за повиване на бебета. А тези – с най-нисък ранг – ще трябва да имат камери, гишета за информация и банкомат, например. Към всички спирки ще трябва да водят и рампи за хора с увреждания.

„Да отидеш до гарата и да не можеш да качиш в автобуса е като да отидеш до Рим и да не можеш да видиш папата”, коментира Петър Кичашки.

В големите гари такива условия вече има.

„Още на входовете имаме подстъпи, за могат да се придвижат, в асансьорите имаме копчета с брайловата азбука. Телефоните са свалени ниски за ползване. И тоалетната е предвидена точно с такава цел – за инвалиди”, казва още Иван Мирославов, управител на Централна автогара – София.

Удобства има и за майките. Всички гари ще трябва да гарантират и сигурността на пътниците.

„Вкарва се видеонаблюдение в зависимост от категорията – жива охрана или СОТ-система и да могат да реагират при такива ситуации. Тези гари, които няма да отговорят на минималните изисквания. Те ще се определят като автоспирки, няма да могат да взимат пари за услуга от превозвачите. Условията за престой на пътниците ще са различни”, добавя Красимир Калайджиев от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.

При другите обаче, според категорията ще се увеличи или намали таксата, която автобусите плащат за престой. Според превозвачите засега това няма да доведе до промяна на цените на билета.