В ход е шестото голямо изчезване на животни от лицето на Земята

Много учени вече заявяват, че Земята е в период на „шестото голямо изчезване на животински видове”, а през следващите векове ¾ от видовете може да бъдат заличени от лицето на Земята. Данните са ужасяващи и стават все по-страшни откакто човешката дейност допринася за това, пише Си Ен Ен.

ГЛЕДАЧИТЕ ОТ СОФИЙСКИЯ ЗООПАРК И ТЕХНИТЕ ЖИВОТНИ

По темата

А тези данни дори не са пълната картинка на „биологичното унищожение”, което хората нанасят на Земята според изследването, публикувано в "Proceedings of the National Academy of Sciences". Учените Жерардо Себайос от Автономния национален университет на Мексико и съавторът на изследването Пол Ерлих от университета в Страдфорт цитират нови доказателства, че животински видове, които според хората са често срещани, страдат по невидим начин.

ТОПЛИ И ШИК: ЗИМНИ ДРЕШКИ ЗА ЖИВОТНИ

Основните констатации: близо една трета от изследваните 27 600 вида - бозайници, птици, земноводни и влечуги, се свиват по брой и териториален обхват.

ПЕЛИКАНИ В БЕДА: Хранят бедстващите птици край Силистра с риба

Изследователите наричат това "изключително висока степен на изчезване на популацията".

Учените проучват подробно група от 177 вида бозайници и установяват, че всички те са загубили най-малко 30% от територията, която обитават. Това се е случило между 1900 и 2015 г . Повече от 40% от тези видове „са преживели огромен спад в популацията” и са загубили поне 80% от географската си област на разпространение.

14 ОТ НАЙ-НЕФОТОГЕНИЧНИТЕ ЖИВОТНИ

Стюарт Пим от университета „Дюк” в Северна Каролина обобщи понятието по следния начин: „Когато гледам дърветата, които са моята гледка от прозореца тук, знам, че вече нямаме вълци, пантери или черни мечки. Ние сме изгонили много видове от районите им на местообитание”.

„Това е важен момент, който трябва да се подчертае”, казва Пим.

ЖИВОТНИ, КОИТО ПРИЛИЧАТ НА ИЗВЪНЗЕМНИ

Често учените, които се занимават с екокризата, се съсредоточават върху видове, които са с висок и краткосрочен риск от изчезване. Това обикновено са растения и животни, слабо познати, често ограничени до един остров или гора.

Призив към хората в България да спасят врабчетата

Но учените изтъкват, че вероятно много хора не са забелязали, че например рибката Catarina в Мексико изчезна през 2014 г. А прилепът, наречен „Christmas Island pipistrelle”, се смята за изчезнал през 2009 г.

Новото изследване показва, че цели видове растения и животни са на път да изчезнат. Някои от тях са добре известни. Например африканският слон. Броят на този вид е намалял наполовина от началото на миналия век. В момента в дивата природа тези слонове са около 400 000.

ЖИВОТНИ ПОЛУЧИХА ЛАКОМСТВА ЗА ХЕЛОУИН

А учените смятат, че ако погледнем темповете, с които са изчезвали през последните 20 години и ако тенденцията продължи със същата скорост, до 20 години в Африка няма да има диви слонове.

Селска лястовица и ягуарите са други два вида, заплашени от изчезване.

ЕДНИ ОТ НАЙ-ИНТЕРЕСНИТЕ ХЕВИ МЕТЪЛ ЖИВОТНИ НА ПЛАНЕТАТА

Учените смятат, че ще изчезнат грубо 100 пъти повече видове от нормалното.

Има известен спор дали шестото голямо изчезване на видове е започнало или е на хоризонта, но са малко разногласията между учените, че хората са виновни за безпрецедентната биокриза.

Пред NOVA екологът Катерина Зарева, която работи в Софийския зоопарк, обясни: "Амурските тигри са най-големите котки на планетата и най-застрашените. В природата има около 500, а в зооградина има около 10 пъти повече. В момента над 40 вида са изчезнали в природата, а ги има само в зоопарковете".

Редактор: Ина Григорова

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.