От дружеството увериха, че няма да разпродават активи

 Запор на сметки на "БДЖ - Пътнически превози". Кредитори по облигационния заем, който холдингът изплаща, са поискали запор заради забавени 40 милиона лева.

РАЗСЛЕДВАНЕ НА NOVA: Източва ли се БДЖ чрез ремонти на хартия?

От БДЖ увериха, че разпродажба на активи на националния железопътен превозвач няма да има. През последните 10 години дълговете на железниците намаляха от около 700 млн. до около 90 млн. лв. Търси се вариант, в който транспортното и финансовото министерство да спасят дружеството.

Парите в БДЖ отново не стигнаха. Затова се наложило те принудително да бъдат взети - от сметките на пътническите превози. Заемът е за 60 милиона лева, а от просрочие са се натрупали и 30 милиона лева лихви. Държавата отново ще се опита да спаси  дружеството. Според експерти обаче наливането на пари не може да е до безкрай. 

"Ако решат да помогнат колегите от финансите, има законово основание да бъде отпусната таая сума", каза транспортният министър Ивайло Московски. Заемите обаче били наследени, обясни транспортният министър. От 2007-ма.

Абитуриенти в неравностойно положение пътуват безплатно с БДЖ

"Тези, които са управлявали тогава железницата, са натрупали 1 милиард дългове. И сега пак без да питат - той няма откъде да ги извади", каза министърът.

"Ще се справяме с темата, извървяли сме си пътя, дружеството е в нормална кондиция, може да се управлява", подчерта Московски. Според шефа на дружеството обаче, проблем няма да има само закратко, а милионите били 20, а не 40. Според икономисти, запорът на БДЖ не е изненада, но обвързва данъкоплатците с пари.

"Това е предприятие мастодонт, в което са преплетени много полтически интереси. докато нямаме някакъв смел министър на финансите и на транспорта, там нещата няма да мръднат", каза Стоян Панчев от Българското либертарианско общество.

Синдикатите виждат изход за БДЖ само през реформи. 

"С този подвижен състав и в това състояние, ние сме на ръба, това не е железница - нито работнците са доволни, нито пътниците", каза Петър Бунев от Съюза на железничарите. Засега от холдинга официално обявиха, че няма да разпродават активи, а държавата търси решение.

"Дори да се наложи да вземем пари, те ще са безлихвен заем, като ще си го покриваме сами
Обадил съм се на Горанов да активира държавната помощ", заяви Московски. 
Днес финансовият минситър Владислав Горанов не коментира темата Български държавни железници.

Репортери: Велина Сашева, Цеца Алексова

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.