Защо ремонтът отне толкова време и защо струва толкова много?

През последните години пътуването по магистрала „Хемус” е изпитание за нервите по време на празници. Причина са задръстванията, причинени от ремонтите на тунели и виадукти. Един такъв ремонт - този на тунела „Витиня”, продължава  вече четвърта година, а прогнозите са, че това ще струва 72 милиона лева.

Защо ремонтът отне толкова време и защо струва толкова много?

На 960 метра надморска височина, със своите 1 километър и 200 метра, „Витиня” е най-дългият тунел у нас. Пуснат е в експлоатация през 1984 г. Дълги години цялостен ремонт не е правен. Такъв започва преди 4 години и до момента не е приключил.

„В момента се изпълнява армирането на конструктивната облицовка със заверени мрежи”, обясни инж. Евгени Генчев, главен инженер на „Автомагистрали” ЕАД.

ПРЕДПРАЗНИЧНОТО ПЪТУВАНЕ ПРОДЪЛЖАВА: Къде са най-натоварените участъци?

Ремонтът започва през 2016 година с работа по тръбата в посока Варна. Малко повече от година по-късно, той приключва - със сметка в размер на 22 милиона лева. Сега, държавната компания „Автомагистрали” ремонтира другата тръба - в посока София. Там обаче нещата, твърди главният инженер на компанията, са далеч по-сложни. И предвидените няколко месеца, отдавна изминаха.

„В процеса на работа, ние открихме допълнително каверни между облицовките, които се наложи да бъдат инжектирани, попълнени и след това анкерирани. Това нещо ни изненада и удължи процеса на изпълнение”, обясни инж. Генчев.

Каверните са кухини, получи ли се най-вероятно заради разновидностите земна маса, които се сменят по протежението на тунела. Само по дължината на едната тръба са три. Затова без крепежни елементи като анкерите, тунелът няма как да бъде сигурен. 4600 на брой, с обща дължина от 55 километра.

НА ПЪТ ПО ПРАЗНИЦИТЕ: Съвети за безопасно шофиране

„Извършваме изпитване на направените анкери и ги напрягаме до необходимото усилие. Към момента, тези анкери ги напрягаме до 50 тона”, обясни инженер  Генчев. „Това е един динамичен процес, който е вървял в продължение на 36 години, откакто съществува този тунел и неминуемо работата на тази конструкция е довела до някои изненади”.

Защо обаче се е стигнало дотук? И първият цялостен ремонт на подобна съоръжение се прави чак 36 години след въвеждането му в експлоатация? Според инж. Ясен Ишев, участвал в изграждането на най-трудния участък от автомагистрала „Хемус” - от „Витиня” до Правец, грешки са били допуснати още при строежа.

„Причината е некачественото изпълнение”, заяви инж. Ишев.

Днес той е председател на Научно-техническия съюз по транспорта и вече се е убедил, че често по-лесно е изграждането на ново пътно съоръжение, отколкото ремонт на неподдържано старо.

След инжектирането на анкерите между първите две облицовки, ще последва изграждане на още две. По-високата прогнозна сума от 50 милиона лева за лявата тръба обаче, се дължи не само не само на кухините, обясняват от „Автомагистрали”, но и на трите все още неизградени галерии. Галерии, които ще свързват тръбите, защото така иска Европа - две пешеходни и една пътна. Нещо, което досега в България не съществува.

Ако прогнозите се сбъднат, ремонтът на целия тунел ще погълне 72 милиона лева.

Когато е готово, от „Автомагистрали” обещават платната за движение в посока София да бъдат три. Дотогава движението ще продължи да бъде пренасочвано в тръбата за Варна двупосочно.