Цената им надхвърли неколкократно първоначално обявената

Президентският самолет и лимузината на румънския комунистически диктатор Николае Чаушеску бяха продадени на търг на аукционна къща "Атмарк", като цената им надхвърли неколкократно първоначално обявената, предадоха румънските информационни агенции Аджерпрес и Медиафакс.

Музей на кича в Букурещ събира лошия вкус от миналото

Президентският самолет РОМБАК "Супер 1-11", който бе спрян от полети през 1989 г., бе продаден за 120 000 евро при начална цена на търга от 25 000 евро. Самолетът е бил използван за официални пътувания на Чаушеску в продължение на четири години - от 1986 г. до 1989 г.

На търга бе предложена и лимузината Пайкан Хилман-Хънтър, 1974 г., която Чаушеску получил като подарък от иранския шах Мохамад Реза Пахвали, свален от власт през 1979 г. Лимузината надхвърли близо 24 пъти първоначалната си цена от 4000 евро и бе продадена за 95 000 евро.

Още един президентски самолет РОМБАК "1-11", използван през първия мандат на президента Йон Илиеску, бе продаден на търга снощи за сумата от 165 000 евро. Първоначалната му цена също бе 25 000 евро. Този самолет е последният РОМБАК, построен в Румъния. Първият му полет е бил през 1989 г.

Продават на търг колата на Чаушексу

Румъния бе първата комунистическа държава, след Съветския съюз и преди Китай, произвела пътнически реактивен самолет. Първият РОМБАК е летял през януари 1983 г. от Букурещ до западния град Тимишоара. Първият международен полет е осъществен два месеца по-късно до Лондон. Двигателите на самолетите са се произвеждали в заводите "Аерофина" и "Турбомеканика" по лиценз на Ролс Ройс.

Заради изключителната си рядкост и значението им за техническата история на Румъния, двата президентски самолета бяха добавени тази година към категорията "съкровища" на румънското движимо културно наследство. По закон те не могат да напускат страната и който и да е собственикът им, има задължението да ги поддържа.