Причината е нецелесъобразност и потенциално неефективно разходване на публичен ресурс

КПКОНПИ предлага на министъра на транспорта да бъде обсъдена възможността за изменение и допълнение на Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, в следните насоки:

1. Да отпадне въвеждането на новите стикери (т.нар. „екостикери“);

2. Да се отчете възможността за използване на вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии, за да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на МПС, като така се избегне и дублирането на системи.

Измененията в Наредба № Н-32, касаещи издаването на новите стикери и удостоверения за техническа изправност относно екологичните категории, влизат в сила от 12.07.2021 г.

При извършения от КПКОНПИ анализ е установено, че рискът от влизане в сила на измененията в Наредбата се изразява в потенциално неефективно разходване на публичен ресурс, нецелесъобразност от въвеждането на т.нар. „екостикер“ и допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса.

Не се оспорва необходимостта от ползите от ограничаване на движението на моторните превозни средства, които отделят високо количество вредни емисии в определени зони на населените места.

Солена глоба за кмета на "Красно село" заради конфликт на интереси

По информация на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, за изработването на екостикер, при годишен тираж от 1 500 000 бр. е зададена единична цена от 6,80 лв. Това потвърждава идентифицирания риск от разходване на значителен размер публични средства.

Отделно трябва да се вземат предвид и всички други разходи по въвеждане в действие на цялостната система за идентификация и контрол.

КПКОНПИ внася искове за отнемане на имущество за близо 7 млн. лв.

Вместо това, може да се използват вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии, за да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на МПС.

С пълния текст на решението на КПКОНПИ – предложение до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, можете да се запознаете ТУК.